Pippi Långstrump dessertbord!

Publicerat: 2013-06-30 Kl: 00:24:00 | I kategori: Dessertbord


När min son fyllde 3 år i April hade jag börjat planera låååångt i förväg för såväl barnkalaset som släktkalaset. Men oj vad svårt det är att välja tema! Något jättepojkigt ville jag inte ha, inte heller något direkt flickigt, inget av det symboliserar riktigt honom tycker jag. Så jag ringde (som vanligt när jag behöver tips, råd eller något går åt skogen) ringde jag min kära mamma. Väl där i samtalet säger jag att jag funderar på vad hans ka få för tårta och beskriver dilemmat. Just där och då kommer svaret, men inte från min mor utan från Charlie! Pippitårta är just vad han säger att han ska ha. Varför hade jag inte frågat honom kan man undra, för det vet inte jag heller. Detta utspelade sig i januari tror jag så han tjatade, i månader, efter denna pippitårta! Det hela blev såklart ett dessertbord innan det var klart!
 
 
På dessertbordet fanns:
  • Pippis bulliga bullar
  • Pippis knasiga tårta
  • Pippis borttappade knappar
  • Prusseluskans prilliga cakepops
  • Herr Nilssons banan cupcakes (LCHF)
  • Pluttiga plättar
  • Frasiga Villerkulla
  • Pippis Smaragdkakor
  • Meducin



Pippis borttappade knappar
Kort och gott amerikanska vaniljkakor med äkta vaniljstång. Dessa har jag sedan färgat och stansat ut och gjort till knappar. Jättebra kakaor att göra motiv med då de håller formen i ugnen.



Frasiga villerkulla
Frasiga kommer från att den är gjord av rice krispies treat samt cereal treat. Tre olika lager och smaker, rice krispies, fruit loops och Nesquik. Allt var alltså ätbart även om den nog mest vart dekoration.
 

Pippis knasiga tårta
Min första topst turvey tårta, alltså en tårta som är sned åt olika håll. Cakeboss vaniljbotten (otroligt saftig och god!) samt hallonmousse och passionsfruktsmousse. Spacklade med citronsmörkräm och täckt med marspian (som jag inte alls kom överens med). Tiden flög iväg och samma dag som kalaset var fick min mamma åka iväg och köpa pippi och herr nilsson då jag inte lyckats få tid att modellera dessa, synd tycker jag men Charlie var överlycklig då han kunde leka med dem!







Knappig pippi tårta (LCHF-typ)
Ett alternativ för oss i släkten som försöker undvika socker och mjöl. Den innehöll chokladbottnar och var fylld med bananmousse och spacklad med chokladsmörkräm.

 
Pippis smaragdkakor
En variant på en julkaka jag brukar göra, fast med sådandär fruktblandning som finns på kakhyllan. För om det finns fullt med guld i sjörövar fabbes skattkista så borde det ju finnas smaragder, eller hur?

 
Prusseluskans prilliga cakepops
Gjorda på ballerina kladdkaka och philadelphia, doppade i candymelts. Enklast att dekorera dessa var att använda en decomax! (Min har jag fått testa genom Ninas Mat!)

 
Pippis bulliga bullar
Galet goda, men oj vad dom inte blev som jag hade tänkt. Fyllde dom med vanilj och strössel, för en härlig smak och ett roligt utseende, men det kan jag lova var ingen hit! Här tackade jag gudarna för glasyr och ännu mer strössel.
 

Några recept fick jag inte med såhär på en Lördagkväll, men är ni sugna på något av recepten så hojta till så ska jag se om jag finner det!

Hoppas ni njuter av sommarvärmen för det gör minsan jag!
/Simone
Kommentarer
Postat av: Madde Näslund

Guuuh vad roliga grejer du kommit på! Nu fick jag igång lite inspiration inför Olivers kalas i höst....här blir det dock pojkigt så det räcker....finge (mcqueen och gänget i bilar)
Bombar dig med receptfrågor nån dag om det är okej ;-)

Svar:
Simone Wikström

2013-06-30 @ 00:56:19
Postat av: Suzanne BakeBelieve

Vilket fantastiskt dessertbord. Vilket jobb! Kan tänka mig att detta blev succé. =)

Svar: Tackar! Nog blev det en hit alltid :D:D
Simone Wikström

2013-07-14 @ 23:26:53
URL: http://bakebelieve.blogg.se
Postat av: KONSERTFOTOGRAF

fantastiskt! jättefin blogg!! :)

Svar: Tack så otroligt mycket! Det värmer :)Kram Simone
Simone Wikström

2013-08-25 @ 12:53:39
URL: http://konsertfotograf.blogg.se
Postat av: Pia

Vilka bakverk och vilka tårtor. Fantastiska skapelser!

Googlade egentligen bara efter LCHF recept och sen fastande jag :)

Svar: Åh tackar! Bloggen är lite ouppdaterad men hoppas du hitar några favoriter i alla fall ;)
Kram Simone
Simone Wikström

2014-02-25 @ 17:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0