Hallon och chokladtårta med chokladganage

Publicerat: 2013-08-13 Kl: 20:12:45 | I kategori: LCHF/Nyttigt


När jag fyllde år gjorde jag som vanligt ett dessertbord, detta år helt LCHF-vänligt. Bild på dessertbordet kommer i nästa inlägg, för först tänkte jag lägga upp tårtan med recept, precis som jag lovat på en LCHF-sida. Självklart är den inte som en hederlig tårta, men jag ytcker den är riktigt god faktiskt! En härligt saftig botten på mandelmjöl och en smått syrlig (lite beroende på hallonen) hallonmousse, sedan spacklad med hallonsmörkräm samt ganage utbredd på toppen. En fröjd för både öga och gom!

 
 
Att göra en tårta i LCHF-stil är inte det lättaste, det finns inte speciellt många recept att gå på. Sedan har ju råvarorna helt annorunda egenskaper än råvarorna vid traditionell bakning. Just det knickset är det jag tycker är så otroligt roligt med LCHF-bak, det är en riktig utmaning! Men utmaningar är ju till för att tas, så att baka LCHF-vänligt på ett sätt som även icke-LCHFare godtar är min utmaning. Det som gör att jag orkar fortsätta med LCHF och min långa viktresa. Att skapa recept samtidigt som jag går ner i vikt är verkligen helt otroligt underbart!
 
 
 
Tårtparadisets choklad och hallontårta

Chokladbotten ingridienser:
0,5dl sukrin
4st ägg (delade i gulor och vitor)
200g osaltat smör (rumstempererat)
0,25dl sukrin
4msk kakao
3+2,5dl mandelmjöl
 
Instruktioner till chokladbotten:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa äggvitorna till hårda toppar, tillsätt sukringet och vispa någon minut till.
  3. Vispa sukrin och smör ljust och fluffigt i en annan bunke.
  4. Tillsätt äggulorna i smöret och vispa tills det gått ihop.
  5. Tillsätt till smöret kakao och 3dl mandelmjöl, vispa in i smeten.
  6. Vänd sist ner äggvitorna samt 2,5dl mandelmjöl i smörblandningen. Så mycket luft som möjligt ska vara kvar i smeten.
  7. Baka i 3st 15cm formar (20cm går säkert också bra, bottnen blir bara lite tunnare) och grädda långt ner i ugnen i ca 20min.
 
Hallonmousse ingridienser:
225g hallon
sukrin efter smak (ca 2msk)
4st gelationblad (blötlagda)
3dl grädde
 
Instruktioner till hallonmousse:
  1. Koka upp hallonen och mosa dem så mycket som möjligt.
  2. Passera hallonen genom en finmaskig sil.
  3. Blanda ner gelatinet i de varma hallonen och smaka av med sukrinet. Låt svalna till rumstemperatur.
  4. Vispa grädden fast och vänd sedan ner hallonblandningen
  5. Låt stelna i kyl. (Om du gjuter hela tårtan i en form fyller du tårtan nu)

Hallonsmörkräm ingridienser:
200g osaltat smör (rumstempererat)
1dl sukrin melis
6msk hallonpure
2msk grädde
 
Instruktioner till hallonmousse:
  1. Vispa smöret ljust och fluffigt tillsammans med sukrin melis, gärna 20-30min.
  2. Tillsätt hallonpuren 1 msk i taget och vispa ihop väl innan du tillsätter nästa matsked. (Hallonpure gör du genom att koka hallon så de kokar ihop lite och sedan passera genom en sil.)
  3. Tillsätt grädden och vispa ihop smörkrämen noga s den verkligen går ihop.
 
Chokladganage ingridienser:
100g mörk choklad (minst 70% men mer funkar också såklart)
1dl grädde
 
Instruktioner till chokladganage
  1. Värm försiktigt på ettan i en kastrull på spisen.
  2. När chokladen börjar smälta tar du av den från plattan och rör till en jämn smet.


Att sätta ihop tårtan:
  • Du kan fylla tårtan på två sätt, antingen gjuta den i formen bottnen bakats i eller spritsa fyllningen på bottnarna.
  1. Om du gjuter tårtan klär du formen med plastfolie och sedan lägger en botten längst ner, häller över fyllning som inte ännu stelnat, på med en till botten, mer fyllning och den sista bottnen. Låt stå i kyl för att stelna ett par timmar. Sedan vänder du tårtan över på ett tårtfat eller liknanade och då är den redo att spacklas med smörkräm
  1. Om du spritsar på fyllningen börjar du med att lägga en botten på ett fat eller liknanade, spritsar sedan ett lager (med den stelnade fyllningen) på med ännu en botten, spritsa mer fyllning och tillslut den tredje bottnen. Färdig att spacklas med smörkräm.

  2. Spackla ett tunt lager med smörkräm och stoppa in tårtan i kylen så den verkligen stelnar.
  3. När tårtan stelnat spacklar du på ett tjockare lager smörkräm och ser till att allt blir rakt och fint, låt stelna i kyl eller frys.
  4. Häll över den fortfarande segt flytande ganagen  i mitten och använd en slikepott för att försiktigt få den att rinna över kanten.
  5. Dekorera med färska hallon innan ganagen stelnat.
Långt recept, men god tårta! Och lättare än det verkar . Uppskattar självklart om ni länkar till mig om vi lägger upp receptet någonstans då jag bakat en heldel för att få till det. Hoppas det smakar!

/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0