Nyttiga cakeballs

Publicerat: 2012-10-02 Kl: 19:58:00 | I kategori: Cakepops


 Har haft tanken att göra dessa cakeballs (eller nutballs kanske man ska säga men det låter som iiiiinte riktigt bra ;P) men jag har inte riktigt haft saker hemma och jag åker söllan till affären för att handla till något jag vill baka. Men när jag kände att det kunde vara dax för lite nyttigare godsaker och dessutom svärföräldrarna skulle komma på besök (dom äter LCHF) så passade jag på!
 
 
Svärföräldrarna tyckte bollarna var riktgit goda och bad om receptet, maken han var inte lika övertygad (men dom är inte speciellt söta så det var nog därför). Sonen och jag älskar dom vi med! Och helt ärligt orkar man max 2st, sedan är man nöjd. Det är för mig ett stort plus om man blir sådär riktigt sugen på dagarna när man pluggar. 
 
 
En nyvaken kille var inte riktigt med på noterna att mamma skulle fota innan vi kunde sätta oss och fika. Jag fick ganska fort ge upp och nöja mig med de bilder jag fått (för jag knäpper ju så mycket mer bilder än dom som kommer upp på bloggen). Han roffade åt sig en boll och mumsade glatt i sig!
 
 
 Tårtparadisets nöt cakeballs
ca 40st
 
Ingridieser
4dl jordnötter
½dl rapsolja
2dl mandlar
1dl riven kokos
2dl torkade aprikoser
50g valnötter (en liten påse man köper)
50g mörk choklad 70%
 
Att doppa bollarna i:
100g mörk choklad 70%
ca 15g kokosfett
 
Instruktioner
  1.   Kör jordnötter till små smulor i en matberedare (knivtillsatsen) och tillsätt då rapsoljan och kör till en slät smet. Häll över i en annan bunke (använd en slickepott men om lite är kvar gör det inget).
  2. Stoppa ner resterande ingridienser och kör i matberedaren till små smulor.
  3. Låt matberedaren gå och häll ner jordnötssmeten i nötblandningen och kör tills det börjar gå ihop.
  4. Rulla till bollar och stoppa in i kylen ca 45min.
  5. Smält hälften av chokladen du ska doppa bollarna i tillsammans med kokosfettet i micron 15-30sek i taget, se upp så den inte bränns! Hacka under tiden resten av chokladen rikrigt fint, blanda ner i den smälta chokladen och rör tills det smält. Är chokladen tjockare nu så stoppa in den några sekunder tilli micron.
  6. Doppa bollarna i chokladen med hjälp av en gaffel. Ställ på en plåt med bakplåtspapper och stoppa in i kylen tills det stelnat.
/Simone
Kommentarer
Postat av: Gunilla

Har väntat på receptet på dessa godingar!!

Svar: Och här har du det! :D
Simone Wikström

2012-10-02 @ 20:02:17
URL: http://www.cukids.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Oh, de ser jättefina ut! Verkligen ett härligt recept!

Svar: Åh tackar! Testa gärna vet jag! Har varit inne på din blogg några gånger och tycker den är helt underbar! Det är som en helt annan utmaning att baka utan socker, men oj vad kul det verkar vara :D
Simone Wikström

2012-10-02 @ 22:14:17
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

sv: tack så mycket!

Åh vad goda dom ser ut!

Svar: Tack så mycket!
Simone Wikström

2012-10-03 @ 12:49:11
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se
Postat av: Ebba M

SV: Tack snälla och varsågod :-)

Svar: tack tack!
Simone Wikström

2012-10-04 @ 21:03:01
URL: http://iphotography.blogg.se
Postat av: Josefin Johansson

Tack för tipset ! :D ser riktigt goda ut!

Svar: Det är dom med kan jag lova! :D Riktigt goda!
Simone Wikström

2012-10-05 @ 11:38:35
URL: http://josefindadoll.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Jättegoda! Och uppskattade!

Svar: Vad roligt att höra! :)
Simone Wikström

2012-11-14 @ 09:13:04
URL: http://www.cukids.se
Postat av: Tina

Ser jättegoda ut!

Men har inte riktigt förstått om man ska ha mörk choklad i bollarna också (50g) samt 15 g kokosfett i dem också och sen ha 100 g choklad att doppa dem i, eller om man ska ha 150 g choklad å 15 g kokosfett att doppa dem i på slutet?

Svar: Skrev om lite i receptet, det var inte riktigt tydlig. Men det är 50g i bollarna och 100g att doppa dom i. Kram Simone
Simone Wikström

2013-10-26 @ 07:02:11
URL: http://photobytina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0