Snabb tårta till dagisfröknarna!

Publicerat: 2012-07-05 Kl: 11:29:00 | I kategori: Övrigt


Sedan Charlie började dagis harjag gett fröknarna (okej pedagogerna, men jag är nog inte så PK som jag vill vara nej) en tårta el cupcakes till sommarlovet och till jullovet, vilket alltid är lika uppskattat. Självklart ville jag göra en även denna gång! Dock hade jag innevecka i skolan Charlies sista dagsisvecka, och då man är borta  ca 06-18 så är tiden mycket knapp. Men något gott ville jag ändå få ihop så denna tårta är snabb och enkel att göra!



                                                Guldbrickan kommer från Siluett

Jag har helt gått ifrån mina vanliga krav på att allt ska vara hemgjort och köpt bottnar, tiden fanns helt enkelt inte. Berättade detta när jag hämtade pojken på eftermiddagen och fröknarna, ja dom hade inte märkt ett jota. TACK GODE GUD! Utöver köpte bottnar innehåller tårtan en enkel men god chokladmousse och hallonsylt jag hade i kylen (har i princip alltid hemgjord sylt i kylen).

 
Tårtparadisets choklad och hallontårta
 
2 paket färdig tårtbotten
9dl grädde
ca 2dl kakao (beroende på hur stark chokladsmak du vill ha)
ca1dl socker
3dl fast hallonsylt
 
1. Blanda grädden med kakaon och sockret i en bunke. Rör om och ställ in i kylen ca 30 min.
2. Ta ut grädden ur kylen och vispa tills det är en fast mousse.
3. Plocka ur bottnarna ur förpackningen och lägg den första på tårtbrickan/fatet. Bred sedan ut 1dl hallonsylt på denna och lägg på nästa botten. På botten nr2 breder/spritsar du ut ett lager chokladmousse. På botten nr3 blir det ett till lager sylt, botten nr4 ett till lager chokladmousse och på sista lagret ännu ett med sylt.
4. Spackla tårtan med en del av chokladmoussen och dekorera sedan fritt med den mousse som är över.
 
/Simone
 
 
Kommentarer
Postat av: Hannele

Svar:
Haha..ja din blogg kommerj ag med ihåg..simonas barnmatsblogg eller vad den nu hette ^^ den hängde jag med ett tag..

Nej det kan jag förstå..jag la av med bloggadet när min mammaledighet var slut, tappade lusten helt..försökte flera ggr att komma tillbaka men det blev inte detsamma eller det gick inte ens..
Nu försöker jag igen men mja..det går så där haha..

2012-07-10 @ 20:30:29
URL: http://hannele.vimedbarn.se
Postat av: Hannele

Svar:
Ja det är helt sant! ^^, hihi..
Men dina bakelser se sååå goooda ut! :D nooommnommm

Svar: Det är dom med kan jag lova ;D
Simone Wikström

2012-07-12 @ 18:58:03
URL: http://hannele.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0