20 December: Creme catalana

Publicerat: 2011-12-21 Kl: 21:10:13 | I kategori: Julgotta


På julaftonen ska vi självklart även ha ett dessertbort, ja vi ska vara hemma med släkten hos oss iår, och då kan man ju inte missa det inte! Det blir fyra olika sorters desserter, självklart i miniformat! Hur ska man annars orka smaka alla? En av de godingar vi ska käka är Creme catalana vilket är lite som creme brulé fast med citrus i. Mycket gott enligt mig, till och med godare än creme brulé (som jag egentligen inte är något större fan av..)

På bilden nedan har vi strött på råsocker men inte bränt av.


Vad vi hade för recept minns jag inte, men vi googlade på creme catalana och tog ett som innehöll citron, apelsin, kanel och sedan i princip samma saker som en creme brulé.

Här har vi en som vi bränt av, och de i bakgrunden är helt osockrade.



Min sambo älskar sitt verktyg som han fick i födelsedagspresent, dvs en liten brännare :) Finns en billig variant på clas olsson (vilken han fick) och vi tycker den funkar perfa!


/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0