Chokadpudding deluxe! (LCHF)

Publicerat: 2013-07-07 Kl: 23:00:00 | I kategori: LCHF/Nyttigt


En chokladig dröm, en mäktig chokladig dröm. Dom orden beskriver denna chokladpudding helt otroligt bra. Innehållet? Jo så enkelt som 3-4 ingridienser som allt som oftast finns hemma (i alla fall hos mig). I början var det en smet till en kaka. Visst var kakan god, men smeten var så mycket godare! Så med en liten modifiering gjorde jag det till en chokladpudding.



Mäktig är som bara förnamnet och något för att lätta upp behövs verkligen. Ett somrigt och gott tips till det är grädde och färska bär. Galet god kombo! Vi hade grädde och jordgubbar, men "jagar" du kolhydrater är bär som till exempel hallon att rekomendera.



I denna chokladpudding finns det råa ägg. Låter kanske inte så mumsigt men det är äggen som gör krämigheten och fluffigheten. Utan dem skulle det bara bli en chokladtryffel. Värt att tänka på är att det i Sverige inte brukar vara någon fara med salmonella i äggen, men så fort man kommer utanför Sveriges gränser måste man se upp!
 



Simones LCHF chokladpudding
6 portioner
 
Ingridienser:
3st ägg
200g mörk choklad (minst 70%)
2/3dl grädde
ev. sötning (jag tycker inte det behövs)
 
Beskrivning:
1. Separera äggen i gulor och vitor, lägg vitorna i en glasbunke eller en rostfri bunke.
2. Smält chokladen.
3. blanda chokladen med äggulorna, blanda sedan ner grädden.
4. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
5. Vänd försiktigt ner äggvitorna i chokladsmeten, börja med lite för att lätta upp och vänd sedan ner resterande.
6. Häll över i serveringsskålar och ställ in i kylen minst 45min. Går även superbra att göra dagen innan!
7. Servera med grädde och bär.

Hoppas ni njuter av sommarvärmen, och denna som avslutning på en härlig grillkväll kan jag absolut rekommendera!
I grund och botten är receptet en chokladkaka som jag inte alls blev nöjd med men totalälskade smeten och med lite modifikation av Klaras recept blev det en gudomlig chokladpudding!

/Simone
Kommentarer
Postat av: johanna

Hej! Hermetiskt inkokta jordgubbar blir ungefär som frysta uppvärmda i konsistensen, men lite tristare till färgen tyvärr. Konserven håller bra i källare, kallt skafferi och kylskåp, men inte så bra i rumstemperatur fick jag bitter erfara ;-)

Svar: Hej! Tråkigt på färgen, men för mig låter det helt värt att testas, kanske får testa med hallonen eller blåbären med om vi orkar plocka mycket i år :) (får ju inte plats i frysen! Och sylt vill jag inte göra då vi undviker socker).
Simone Wikström

2013-07-24 @ 11:46:15
URL: http://enklarejohanna.blogspot.se/
Postat av: Lene

Ska grädden vispas innan äggulorna?
[email protected]

Svar: Nej det ska den inte :-)Kram Simone
Simone Wikström

2013-07-31 @ 21:35:31
Postat av: Lene

Tack! Ska prova ikväll :):)

Svar: Härligt! Hoppas det smakar :-)Kram Simone
Simone Wikström

2013-08-01 @ 15:03:42
Postat av: Lene

My gasch va göött!! Värt lite extra jobb :)

Svar: Oh ja! Helt klart värt lite jobb! Dessutom går det faktiskt rätt fort :)Kram Simone
Simone Wikström

2013-08-03 @ 22:08:49
Postat av: Yrja

Massan stelnade nästan till cement innan jag hann vända i äggvitorna. Ska det inte vara mer grädde? Menar du 3 till 4 dl kanske?
Ja gott men absolut inte någon puddingkonsistens.

Svar: Mycket underligt! Jag menar matskedar precis som det står. Jag har allt som oftast mina ägg i rumstemp, kan det bero på att äggen kommit direkt från kyl? Kram Simone
Simone Wikström

2014-02-01 @ 14:58:01
Postat av: Yrja

Ursäkta!
2 till 3 dl ska det givetvis stå i min förra kommentar.

2014-02-01 @ 15:02:43
Postat av: Yrja

Hmmm.... i receptet står det 2/3 dl grädde vilket ju betyder två tredjedelars deciliter. Det är det jag undrar över om det möjligen ska vara 2-3 dl? (Två till tre dl)
Matskedar finns inte alls i receptet.
Tja jag kommer att försöka igen iallafall för jättegott är det ju!!
:-)

Svar: Oj sorry! Det ska vara precis som det står i receptet :)Mvh Simone
Simone Wikström

2014-02-02 @ 21:39:53
Postat av: Sabina

Den blev SÅ god!!! Tack för receptet, har gjort den flera gånger. Jag tyckte den blev lite kompakt, så jag testade att vispa grädden också, den blev ännu fluffigare då! :-)

Svar: Åh vad roligt att höra! Den r verkligen underbar :D Själv älskar jag att den är kompakt ;)Kram Simone
Simone Wikström

2014-03-05 @ 14:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0