Passionsfrukmousse med hallonpärlor

Publicerat: 2013-01-18 Kl: 16:42:00 | I kategori: LCHF/Nyttigt


Jag har länge haft en liten idé jag måste testa, såg den för över ett halvår sedan på en amerikansk blogg, dessvärre minns jag inte vilken. Tiden har dock inte riktigt funnits till testa denna idé. Förra helgen kom tillslut tiden till mig och jag jocklade på, för jag hade ju ingen aning om hur hon på bloggen jag upptäckte det hade gjort! Så jag gissade mig fram och började först att droppa ner i iskallt vatten, ingen bra idé! Gelatin mjuknar i vatten. Sedan tog jag olja och droppade i, inte bra den var ju inte kall! Men iskall olja, där har vi knepet! När jag droppade ner hallonpurén använde jag mig av en decomax som jag fått testa genom Ninasmat.se.
 

Sonen tyckte dom små kulorna var mycket intressanta och roliga att äta, och mamman hon var nog lika lyrisk hon! Lite småfränt måste jag säga att jag tycker att det är, och både jag och maken var överens om att dom faktiskt tillförde smakmässigt och konsistensmässigt till moussen. Gott gott i gott gott! Pärlorna strödde vi kort och gott över moussen. Jag har för tillfället många idéer på vad man kan göra med dessa och hoppas innerligt att jag har tid att göra det igen framöver!



 
 
 
 
 
 
Simones passionsfruktsmousse
4 portioner, ca 30min
 
Ingridienser
4st passionsfrukter
1msk vatten
1st gelatinblad
1msk sukrin
2dl grädde
 
  1. Gröp ur 3st av passionsfrukterna och lägg fruktköttet och saften i en kastrull tillsammans med vattnet. Koka upp.
  2. Lägg gelatinet i blöt.
  3. Passera passionsfrukten så alla kärnor är borta, värm i kastrullen igen tillsammans med gelatinet så gelatinet smälter.
  4. Gröp ur den sista passionsfrukten och blanda fruktkött och saft med resten av passionsfrukten, tillsätt även sukrinet. Ställ åt sidan.
  5. Vispa grädden.
  6. Känn efter på passionsfrukten att den har svalnat riktigt och är i princip rumstempererad.
  7. Blanda ner en klick vispgrädde i passionsfrukten och blanda noga. Vänd sedan ner detta i resterande av grädden.
  8. Fyll upp i fyra portionsglas och låt stå i kylskåpet en timma eller så.
Tårtparadisets hallonpärlor
Ingridienser
ca 3dl rapsolja
150g hallon
2 msk vatten
2 msk sukrin
1st gelatinblad
 
  1. Ställ in ett glas med rapsolja i frysen.
  2. Lägg hallon och vatten i en kastrull och koka upp, koka en stund så vätskan reduceras och smakerna intensifieras.
  3. Blötlägg gelatinet.
  4. Passera hallonen två gånger genom en sil, så du får bort så mycket kärnor som möjligt, men någon enstaka är inte hela världen.
  5. Blanda i kastrullen ner hallonpuré tillsammans med gelatinet och sukrinet, värm så det löser sig. Ställ och låt svalna till rumstemperatur.
  6. Droppa försiktigt ner hallonpuren i den iskalla oljan, varpå det bildar små kulor.
  7. Fånga upp kulorna ett gäng i taget och låt rinna av i en finmaskig sil.
  8. Förvara i kylskåp i en skål med plastfolie över. Jag sparade mina ett dygn men de håller säkert längre!
/Simone
Kommentarer
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Vilken grej! Har aldrig hört talas om förut! Undra om jag ska ta och ge mig på detta, eller i alla fall moussen. Vad glad jag är att jag hittat din blogg. Du som är så duktig på att baka och dessutom kan göra LCHF :-) Och sen tar så sjukt fina bilder också! Ser fram emot fler inlägg!!! :-)

Svar: Jag har bara sett det på två ställen, varav det ena var efter att jag gjort dessa ;) Åh vad roligt att höra! Tycker många LCHF bakbloggare är rätt tråkiga så då tänkte jag att jag måste börja höja upp nivån lite på min egna blogg ;) Tack! Håller på att lära mig fota men har bara en vanlig stackars kamera, om än bättre än mobilkameran jag använde förut :P (Typ alla inlägg förutom dom två senaste). Har ett inlägg på gång nu! Måste bara lyckas fota, så förhoppningsvis på fredag kväll kommer det!
Simone Wikström

2013-01-18 @ 21:20:24
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Littledessert - Recept & Webbshop

Mums!

Svar: Absolut!
Simone Wikström

2013-01-21 @ 18:13:20
URL: http://littledessert.se
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Jag försöker också fota lite bättre nu, men min lilla gamla kamera ;-) Tråkigt med ljuset nu, jag fotar ju bara på kvällen i mörkret så ljuset blir så där, men lite går ju att fixa till i alla fall.

Svar: Jag pluggar ju så brukar passa på då jag tar lunch och sådära =) Jobbar jag brukar jag fota på helgen under dagen :) Underlättar så otroligt vid redigeringen :)
Simone Wikström

2013-01-21 @ 19:59:19
URL: http://ankianka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0