LCHF biskvier

Publicerat: 2012-11-02 Kl: 13:55:00 | I kategori: LCHF/Nyttigt


 För mig som älskar att baka och smaka är dessa gudomliga, maken som däremot älskar att det är sötsliskigt var inte riktigt lika övertygad. Men jag tror nog att alla LCHFare där ute uppskattar dessa godingar! Jag har inte sötat det minsta, men vill du ha den söta smaken så är det bara att tillsätta det i kaksmeten. Kakan blir inte heller så seg som en vanlig biskvi, faktiskt en sak jag saknade med detta recept. Så det ska jag jobba vidare på, och jag uppdaterar såklart receptet om jag kommer på ett bättre!
 
 
Jag har förvisso bara gjort detta recept en gång, men det är så pass enkelt att göra och inga konstiga tekniker så jag tycker det känns som ett säkert recept. Jag är sällan sötsugen, men däremot vill jag gärna ha något till kaffet eller så, och då tycker jag dessa är perfekt! Receptet är ju som sagt utan någon form av sötningsmedel, och smörkrämen har jag valt att ha mörk choklad i och kakao. Anledningen till den mörka chokladen är att det då inte blir lika bittert som om jag bara skulle ta kakao och därmed passar dom fler smakmässigt.
 
 
 
Tårtparadisets LCHF biskvier (sockerfria!)
ca16st
 
Kaka:
1dl riven kokos
3dl mandelmjöl
1tsk bakpulver
3st äggvitor
3msk turkisk yoghurt
ev. sötinng (jag tycker inte det behövs)
 
Smörkräm:
250g rumstempererat osaltat smör
50g mörk choklad
2msk kakao
 
100g choklad att doppa i
 
Instruktioner:
1. Vispa ihop alla ingridienser till kakan i en skål med elvisp.
2. Klicka ut smeten med en sked på bakpapper och platta till ganska rejält (½cm tjocka).
3. Grädda i ugnen tills gyllene (ca 20 min) på 200grader. Dra av bakplåtspapperet från plåten och låt svalna.
4. Vispa upp smöret med elvisp.
5. Smält chokladen i micro eller vattenbad och vispa ner den i smöret.
6. Smaka av om du gillar chokladsmaken, jag vill ha mer chokladsmak så jag tillsatte nu kakaon.
7. Klicka på smörkräm på botten och forma till en kon.
8. Temperera chokladen (smält hälften, hacka den andra halvan fint och blanda tillsammans med smälta chokladen tills allt smält) och doppa biskvierna i den.
 
Receptet är gjort helt och fullt av mig, så jag uppskattar om ni länkar om ni lägger upp det på era bloggar.
 
/Simone
Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ska provas!

Svar: Gör det! Snart kommer recept på snickers med :)
Simone Wikström

2012-11-14 @ 09:14:40
URL: http://www.cukids.se
Postat av: Jenny Nordström

Nu har jag testat dessa, jättegoda!! Jag länkade till dig från min blogg, hoppas det var ok?!

Svar: Roligt att höra! :)
Simone Wikström

2012-11-20 @ 20:24:34
URL: http://jenny-nordstrom.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0