Brownie-blondie with raspberry swirls

Publicerat: 2012-10-05 Kl: 16:37:00 | I kategori: Recept


Dessa otroligt mastiga godingar är en vidare utveckling av sveriges godaste kladdkaka. Receptet är väldigt omgjort och inte alls som dom var i början. Men det hela startade då jag var på jakt efter just Sveriges godaste kladdkaka, vilken är tinells kladdkaka (För er som inte vet var Tinells ett fik i Sundsvall som hade just Sveriges godaste kladdkaka! Vill ni ha receptet så fixar jag det framöver med!) och jag bakade den, lika god som jag mindes! Men jag fick en idé, den kladdkakan som brownie med både mörk och vit choklad (kladdkakan innehåller dock bara kakao) samt för att friska upp det, lite hallonsås.
 


Och oj vad rätt jag hade, sinnessjukt gott blev det! ½ sån bit på bilden räcker för att bli nöjd, men den är så god att man bara vill ha mera! Den vita delen av kladdkakan har jag kommit fram till genom att ändra en heldel i Tinells kladdkakerecept, och den är bara så kletig och god. Jag gillar egentligen inte alls vit choklad, tycker det är aldeles för sött. Men med den riktigt mörka chokladen och den fräscha hallonsåsen blir det bara så gudomligt. Helt klart något jag tycker ni alla ska testa. Och vet ni? Den är riktigt enkel att göra med!

 

Brownie-blondie with raspberry swirls

 

Ljus smet

2ägg

2dl socker

2,5dl mjöl

100g vit choklad

3msk vaniljsocker (riktigt, absolut inte vanilin)

150g smör (osaltat)

 

Mörk smet

3ägg

3dl socker

1,5dl mjöl

1,5dl kakao

1msk vaniljsocker

50g mörk choklad (70%)

200g smör (osaltat)

En nypa salt (använder du normalsaltat så skippa saltet)

 

Raspberryswirl

200g frysta hallon

1dl florsocker

 

Instruktioner

  1. Blanda alla torra ingredienser för den ljusa smeten i en bunke.
  2. Hacka den vita chokladen och smält smöret, blanda ner chokladen till den smälter. Vispa sedan ner smör, vit choklad och ägg till en jämn smet.
  3. Blanda alla torra ingredienser för den mörka smeten i en bunke.
  4. Hacka chokladen och smält smöret. Blanda sedan ner chokladen i smöret så den smälter.
  5. Vispa ner ägg och smör och chokladblandningen tillsammans med de torra ingredienserna till en slät smet.
  6. Tina hallonen några sekunder i mikron. Passera genom en sil och blanda såsen med florsockret.
  7. Smöra och bröa en form (26x20cm min 5cm hög) fyll på med den mörka smeten och bred ut. Över den mörka smeten hälles den ljusa smeten och tillslut swirlar du över hallonsåsen.
  8. Grädda i nedre delen av ugnen i 150grader ca 60 min (den ska vara lite lös och rinnande i mitten när du tar ut den!)
  9. Låt stå i kylen över natten innan du skär upp i kvadrater.
/Simone
 
 
Kommentarer
Postat av: Mari

=) Men så sjukt gott.
Du är ifrån Sundsvall förstår jag, jag med :)

Svar: Jag menar ju det! Svårt att hålla fingrarna från dom måste jag säga!YEs box, men vad roligt! Tycker man stöter på Sundsvallare allt för sällan i bloggvärlden!
Simone Wikström

2012-10-05 @ 18:20:30
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Marja

Låter som en mycket god kombination. och den är galet snygg!

Svar: Det är en superduper kombo, värd att testas!
Simone Wikström

2012-10-05 @ 20:13:18
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åhh muuums!!! Detta ser otroligt gott ut. Choklad och hallon är några av mina absoluta favoriter så detta låter verkligen tokgott, riktigt fina var de också :)

Svar: Det är faktiskt rätt enkelt att göra, så testa! :D (Har du en större form går det givetvis med bra, bara lite lägre bitar (vilket nog inte gör något, bara man kollar tiden i ugnen och minskar på den)
Simone Wikström

2012-10-05 @ 22:18:01
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Ulrika - Fotograf u.norman

Mm, det där ser galet gott ut!

Svar: Det är det verkligen med kan jag lova! :D
Simone Wikström

2012-10-07 @ 10:19:36
URL: http://unorman.wordpress.com
Postat av: Mari

Sv. Ja, inte är det alltför ofta. Men roligt att hitta några i alla fall :) Vart i Sundsvall bor du?!

Svar: Söder om Sundsvall :) Du då?
Simone Wikström

2012-10-07 @ 14:07:23
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Mari

Sv =) Härligt !!!! Strax norr om Sundsvall =)

2012-10-08 @ 09:46:01
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Moa

Skulle det inte vara vit choklad i den ljusa smeten?

Svar: Hur kunde jag missa det?! Nu finns det iaf med i receptet! :D Tack för att du påpekade min miss :D
Simone Wikström

2012-10-14 @ 22:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0