Påsktårta

Publicerat: 2012-05-05 Kl: 08:27:00 | I kategori: Tårtor


Bättre sent än aldrig? Detta är alltså tårtan som vi hade till påsk. Tårtan är fylld med hemgjord hallonsylt (jag gör ALLTID egen sylt! Det är sådan skillnad och verkligen värt det! Speciellt när det går så fort med Dansukkers syltsocker), hemgjord vaniljkräm och glasskräm (50/50 grädde/vaniljkräm) och spacklad med vaniljsmörkräm.


För ovanlighetens skull har jag täckt tårtan i marsipan som jag färgat brun med kakao. Det gick faktiskt suvränt! Kycklingarna är gjorda i marsipan med banansmak, som faktiskt var otroligt god! Äggen och blommorna är däremot gjorda i SP.

Guldbrickan som skymtas (som tårtan står på) kommer från Siluett

Gräset har jag spritsat med grönfärgad glasskräm. Dessvärre insgå jag att jag hade aldeles för lite och hade inte tid att göra mera så det blev rätt glest. Men det är sådant släkten får ta helt enkelt ;)

Det härliga korgmönstret har jag gjort med ett verktyg som man stansar på marsipanen innan man fäster den på tårtan. Mycket lättanvänt.

Kycklingarna är alltså de kycklingar (eller ankor som min son säger haha!) som jag gjorde en tutorial video om för ett tag sedan.


Kan inte låta bli att även lägga upp en bild på mitt grymt färgglada påskris! Jag ville nästan inte ens ta bort det när påsken var över!



Till sist har jag lite miniatyrbilder (klicka för större) på en bild på tårtan som jag tidigare lagt upp samt bilder på påskmacarons jag gjorde. Macaronsbilderna blev dock kaos (därav miniatyrer...) men macaronsen blev goda även om jag nu inte minns innehållet ;)



/Simone
Kommentarer
Postat av: Gladys

Jätte söt blev den.

2012-05-05 @ 18:40:50
URL: http://glamorsweetemptations.blogspot.se/
Postat av: Moa

Hej!

Nu till påsk tänkte jag baka påsk-cupcakes och tänkte då dekorera dem med grönt gräs (frosting).

Så jag undrar vilken sorts sprits du använde för att göra ditt gräs? Jättefint!

Kraam. (:

Svar: Hej! Jag använde denna grästyll som finns på länken :) Tyvärr fanns inte just denna inne just nu, men den finns säkert på kakburken.se eller så med :)
http://www.strosselannat.se/tyllarspritsar/special/wilton-tyll-233.html

Kram!
Simone Wikström

2013-03-18 @ 18:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0