Mördegskakor i olika smaker

Publicerat: 2012-07-02 Kl: 11:21:00 | I kategori: Recept


Jag bara älskar när man kan ha samma grund men ändå variera efter humör. Kanske för att jag avskyr att följa och läsa recept som jag gärna har en bas att mixtra med. På detta enkla recept (slutet av inlägget) har jag denna gång gjort inte mindre än  olika sorters kakor med 3 helt olika smaker samt en blandning.
 
 
Den översta bilden är en kaka med citronsmak och rosa strösocker som piffar upp det hela lite. Bilden under detta stycke är en citron och choklad kaka, en blandning av smeten som blev kvar av citronkakorna ovan och chokladkakorna på nedersta bilden.
 


Även underbara syltkakor blev det, fast med lingonsylt! Jag ÄLSKADE dem, men då är jag som besatt i lingonsylt med. Sambon var inte lika frälst men tyckte ändå dom var goda för dom försvann spårlöst tillsammans med dom andra kakorna... Only God knows where ;)



Att fota med Charlie i närheten är inte direkt ultimat kan jag lova. Innan det var klart smakade han på en kaka av varje sort. Ja man kan ju inte råka missa en chans (och sockerkick i guess..). Den han provsmakar på bilden nedan är en enkel chokladkaka med pärlsocker på.



Grundrecept mördeg
4½-5dl vetemjöl
1dl socker
200g smör
 
Till  garnering:
Pärlsocker
Socker, ev färgat
Smaksättning för 1 sats är en av nedanstående alternativ:
  • 4msk kako
  • 4tsk vaniljsocker
  • arrakarom efter smak
  • cezt från 1 citron
  • ca 1dl fast sylt
  1. Hacka samman mjöl, socker och smör.
  2. Om du ska göra citron/choklad kakorna delar du nu degen och blandar i ½ av mängden på smaksättningen i vardera deg. Annars blandar du i smaksättningen med hela degen.
  3. Rulla till små bollar och platta till lite. Ska du göra citronkakorna med socker så doppar du kakorna innan du plattar till dem lite.Ska du göra syltkakor, smaksätt med vanilj och tryck ett tummönster i bollen och fyll med lite sylt.
  4. Lägg på plåt med bakplåtspapper eller som är smord.
  5. Grädde mitt i ugnen ca 10 min på 200grader.
Färga strösocker:
Strösocker
Hushållsfärg eller pastafärg
Plastpåse
  1. Mät upp mängden strösocker du tror att du behöver i påsen och droppa i hushållsfärg.
  2. Massera påsen så allt strösocker blir färgat. Vill du ha mer färg droppar du i lite mer färg och masserar igen.
Kommentarer
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh vad gott! :)

Svar: Småkakor är grejer det! :D
Simone Wikström

2012-07-02 @ 12:34:13
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0