Kokoskaka med nektariner

Publicerat: 2012-07-20 Kl: 08:00:55 | I kategori: Recept


Jag älskar verkligen att baka i stugan! Varför? Jo, det är allt som oftast en utmaning. Det blir mycket "man tager vad man haver", och det älskar jag! När vi är nere i stugan har jag inte dom verktyg jag är van att ha, jag har inte speciellt mycket plats heller. Är det något som har tagit slut så ja då får man klara sig utan det (för att åka flera mil till närmsta affär är inte ett alternativ om man glömt en endaste sak). Och det var just det som hände när denna kaka blev till. MJÖLET var slut! Hur gör man då? Jo, testar och kör!

Och resultatet? Långt över förväntan! Jag var helt övertygad av att det skulle gå åt pipan, men inte då! Mumsig vart den i min mening, sambon som inte gillar kokos var som inte riktigt lika övertygad (kanske inte så konstigt det är ju trotsallt en hel del kokos i den!). Har du inga nektariner hemma kan även tänka mig att man byter ut nektarinerna mot äpplen och trycker ner, det tror jag är en än större succé!



Sedan är det dethära med att fota i stugan, jag ÄLSKAR det! Det finns så mycket härlig miljö runt om kring, så mycket olika ställen att fota på. Förvisso med mobilen - som alltid - men det är så skönt att bara kunna fota lite snabbt i en härlig miljö medan dom andra dukar fram kaffe. Ja Charlie, han ville inte vänta på kaffet, han ville ha bären på tårtan han! Och är ni uppmärksamma märker ni att bilden nedan INTE har ett bär i mitten, utav någon outgrundlig anledning ;)

Simones kokoskaka med nektariner
150g smör
2dl socker
3st ägg
2tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
2tsk kanel
2dl havregryn
3dl kokos
2st nektariner

Kanel och kokos att strö över

1. Vispa socker och smör riktigt vitt och fluffigt.
2. Vispa sedan i ett ägg i taget och se till att smeten går ihop riktigt mellan varje ägg.
3. Blanda alla torra ingridienser (bakpulver, vaniljsocker, kanel, havregryn, kokos) i en skål.
4. Vänd försiktgt ner de torra ingridienserna i smörsmeten.
5. Häll ner i en form.
6. Dela nektarinerna och gör tunna klyftor av dem. Stick sedan ner klyftorna i kakan. Strö över kokos och kanel över kakan.
7. Grädda i 200grader i ca 30 min i mitten av ugnen. Kakan ska vara torr runt kanterna men kladdig i mitten.
8. Låt svalna och servera med fördel tillsammans med vaniljkräm (men den går finfint att äta som den är med)

Kommentarer
Postat av: Littledessert - Recept & Webbshop

super härlig!

Svar: Tackar!
Simone Wikström

2012-08-12 @ 11:28:22
URL: http://littledessert.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0