Hallon och rabarber smulpaj

Publicerat: 2012-06-29 Kl: 08:18:00 | I kategori: Recept


Jag älskar att baka i stugan, möjligheterna är oändliga men medlen är oerhört begränsade. Det blir som en utmaning till mig själv hru jag ska lyckas baka något fastän jag inte har de verktyg jag är van att ha. Dessutom är det så enkelt att ta mysiga bilder på det jag bakat då hela omgivningen är otroligt härlig! Denna gång var planen  en rabarberpaj, men rabarberna hade inte vuxit på sig så pass att dom stora räckte till en hel paj... Och vad gör man då då? Köpa rabarber går inte för det är flera mil till närmsta affär. Jag kollade igenom frysen i hopp om att hitta bär, vilket jag gjorde. Det blev med andra ord inte bara en rabarberpaj utan en rabarber och hallon paj.
 
 
Mina favoritsmulor på paj innehåller ALLTID havregryn, jag tycker det blir så otroligt gott! Jag brukar oftast höfta ner ingridienserna och har hittills inte misslyckats. Men nedan kommer såklart recept på pajen som helhet. Den är enkel att göra så det är mitt tips för fredagsdessert! I alla fall jag vill gärna ha god mat på fredagarna, men orken brukar inte ligga på topp så då är detta en bra och enkel fredagsdessert!
 
 
Tårtparadisets hallon och rabarebr smulpaj
150g rumstempererat smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl socker
1tsk vaniljsocker
250g hallon
4st välväxta rabarberstjälkar
 
1. Skölj, skala och skiva rabarbern.
2. lägg rabarbern tillsammans med hallonen i en ungsfast form och blanda med 1dl socker.
3. Blanda havregryn, vetemjöl, 1dl socker och vaniljsockret i en bunke och blanda runt.
4. Klicka ner smöret i bunken och nyp ihop till en smulig deg.
5. Strö sedan smuldegen över rabarberna och hallonen.
6. Grädda i mitten av ugnen ca 20min i 200grader, eller tills rabarbern har mjuknat och täcket är gyllene.
 
/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0