Recept: Semlebullar

Publicerat: 2012-02-15 Kl: 19:45:54 | I kategori: Recept


Receptet kommer från Kalasgott.se

INGRIDIENSER

24st Semlor

100g Smör
5 dl Mjölk
0,5 tsk Kardemumma, krossade kärnor
50g Jäst
1 dl Strösocker
0,5 dl Vit Sirap
1 nypa Salt
12-14 dl Vetemjöl Special
1 Ägg uppvispat med 1 msk Mjölk

 

INSTRUKTIONER

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk samt kardemumma. Värm tills fingervarmt. Häll vätskan över jästen och rör om så att den löser upp sig. Blanda ner socker, sirap och salt. Tillsätt lite i taget av mjölet och knåda degen fin och smidig. Gärna i maskin. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 30 min. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 24 lika stora bullar. Rulla varje bulle rund och slät. Låt jäsa övertäckta i ca 40 min. Pensla bullarna med ägg och grädda i mitten av ugnen i 225 grader, ca 8-10 min.

 

Den ändring jag gjort är att inte smälta smöret utan ha rumstempererat (blandade i det samtidigt som sockret) och sedan använde jag en hel tsk kardemumma men annars har jag följt receptet.

Använde detta recept förra året med, och då gjorde jag utan ändringar och fick de godaste och saftigaste vetebullar jag någonsin ätit! Rekomenderar helt klart detta recept!

 

/Simone

Kommentarer
Postat av: Veralena

Hur gör du fyllningen då?

2012-02-15 @ 20:44:30
URL: http://Vdeak.blogspot.com
Postat av: Sabina

Va gott de lät

2012-02-15 @ 22:06:16
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Var gärna med och tävla om ett fint smycke i 925 silver från www.atelje54.se i min blogg :)



http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/february/alla-hjartansdag-tavling-vinn-ett-smycke.html



Om inte smycken passar dig så har jag flera andra tävlingar också, kika in här:



http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html



Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :) Kram

2012-02-15 @ 23:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0