Cakeboss vaniljbotten

Publicerat: 2012-04-11 Kl: 14:14:00 | I kategori: Recept


En gudomligt saftig och god botten som är riktigt enkel att göra! Den är väldigt kompakt och smular inte, jag älskar den! Kan tänka mig att den är perfekt att ha när man ska göra typ topsy-turvy tårtor eller andra som på något sätt ska skäras till. DESSUTOM går den utmärkt att dela så fort den kommer ut ur ugnen, den ni!

 

Recept på Cakeboss vaniljbotten:

 

6dl vetemjöl
4,8dl socker
1,8dl vegetabilisk olja (viktigt att den är vegetabilisk)
2 ¼ bakpulver
1tsk vaniljextrakt
½tsk salt
4 stora ägg
2,4dl standard mjölk (3% fett)

 

Smöra och bröa 2st formar på 20cm (jag använde en och satte en krage av bakplåtspapper).

Sätt ugnen på 150 grader.

Häll ner vetemjöl, socker, olja, bakpulver, vaniljextrakt och salt i en assistent och sätt på en flatblandare (INTE VISPEN, utan en liknande denna ). Mixa på låg hastighet i några sekunder så att allt blandas, öka sedan farten till medium-låg och fortsätt mixa tills smeten är len, ca 1min.

Med maskinen igång adderar du äggen ett i taget, knäck ner nästa när det första är inblandat i smeten. Stoppa maskinen nu och då så alla smet blir blandad och sätt maskinen på medium-låg igen.

När alla äggen är adderade till smeten mixar du smeten i1min till så du är säker på att äggen är riktigt ner blandade, men övermixa inte, en minut räcker.

Nu sätter du maskinen på låg hasighet och tillsätter mjölken 1dl i taget, stoppa maskinen och skrapa kanterna mellan tillsättningarna. Fortsätt mixa tills smeten är len.

Fyll smeten i de två formarna och grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min. (Jag hade min smet i samma och hade den i nedre delen av ugnen ca 1tim) Testa med en provnål om den är färdig, nålen ska vara torr.

 

Update: Det går att köra all smet i samma form, men den blir gärna väldigt toppig då så det är att föredra att ha den i två olika formar. Dela då varje botten i två (och har du två fyllningar kan du spara den fjärde botten i frysen till nästa tårta!)

 

Detta är alltså Cakeboss tårtbotten som finns i sitt ursprungliga språk och mått i Cakeboss bok, om den finns i Sverige vet jag faktiskt inte.

 

I orginalreceptet är det även 4,8dl vaniljkräm som är frivilligt att tillsätta, utan denna är receptet kanon!! Har dock hört av dem som testat med vaniljkrämen att det inte alls blir bra med den så därav har jag helt plockar bort den ur receptet.

/Simone

Trackback

RSS 2.0