Bullbak

Publicerat: 2011-09-27 Kl: 12:25:00 | I kategori: Övriga bakverk


Bullbak hör inte till vardagen hemma hos oss, egentligen mest för att jag tycker saker som måste jäsa är rätt jobbiga. Sedan blir det ju så ofantligt många med så dom aldrig tar slut! Men ibland händer det, och oftsat då hederliga vaniljbullar (gillar inte kanelbullar så värst). Denna gång var egentligen mest grejen att lillpojken min skulle få baka! Han är verkligen SÅ jädra intresserad av köket, så ibland får man passa på! Han var en mycket duktig mjölpotionerare i degen, måste säga att sandlådeskillsen han har var välbehövliga! Inte spillde hans peciellt mycket heller! 17mån och redan baktokig, är det verkligen nyttigt?! Kul är det iaf!

Receptet kommer från baksidan av vetemjölspåsen, men jag minskar lite smått på mjölet så blir de saftigare :) Som med SP lättare att sätta till mjöl(/florsocker) än ta bort ;)


Vanliga vaniljbullar med smör/socker/vaniljstång fyllning! Galet gott måste jag påstå! Skulle kunna ätit geggan i sig med sked! Rekomenderas varmt!


Rabarber/jordgubbsbullar, kort och gott fyllda med en syrlig rabarber/jordgubbssylt! Dock bör sylten vara rätt fast och inte lös som min blev, och med andra ord flöt det mesta ut bullen.. MEN galet goda!


Även min lilla älskling bakade ju och här är hans bullar! Det enda jag gjort är att kleta på fyllning och strött på strösocker. Formen och lagt dom i formarna har han gjort helt själv! Han gjorde ca 10 bullar men sambon han smälla i sig "några" innan jag tog kort ;) Även lilleman fick såklart smaka! Mycket nöjd var han när han fick sin nybakade och egenbakade bulle i handen :)


/Simone
Kommentarer
Postat av: Veralena

Va kul att ni har bakat tillsammans:) Va mysigt! Bullarna såg himla goda ut också.

2011-09-28 @ 10:33:24
URL: http://vdeak.blogspot.com
Postat av: Veralena

Jadu, den som det visste;) Han har en förkärlek till alla slags skåp och ska klättra in i dem oavsett om det går eller ej. Just i det skåpet brukar vi ha en stor gjutjärnspanna på överhyllan men nu när den var borta så såg han väl sin chans, hehe.

2011-09-28 @ 22:15:42
URL: http://vdeak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0