15 December: Saffransbullar med vaniljkräm

Publicerat: 2011-12-14 Kl: 22:30:00 | I kategori: Recept


Har haft en oerhört bra idé med saffransbullar i mitt lilla huvud ett tag, så häromdagen tog jag och testade! Vad var det då? Jo saffransbullar med vaniljkrämsfyllning! Och det blev verkligen så gott som jag tänkt mig! Dock vart de inte alls speciellt snygga då jag ville ha runda fina bollar, men ja smaken väger verkligen upp.



Ovanpå penslade jag smält smör och doppade dem i socker, för att verkligen få dem som jag ville!

Receptet på saffransdegen kan jag verkligen rekomendera, dom vart helt galet fluffiga och saftiga, detta ska jag nu se till att spara bara! Och receptet det hittade jag kort och gott på efter vad jag vet brukar fungera i andra recept ;)



Tårtparadisets saffransbullar med vaniljkräm!

(Vaniljkrämen hittar ni HÄR!)

Ingridienser:
50g röd jäst
2dl standard mjölk
1g saffran
100g rumstempererat smör (viktigt att det är rumstempererat!)
250g kesälla 10%
Vetemjöl

Beskrivning:
  1. Smula degen i en bunke. (Väldigt gärna assistent eller så)
  2. Värm mjölken och saffranet tillsammans till ca 37 grader (fingervarmt) och häll det sedan över jästen och blanda tills jästen smält.
  3. Rör ner smör och kesella och blanda till en någorlunda klumpfri smet.
  4. Blanda ner vetemjöl så det känns bra, degen ska vara klibbig men inte kletig (mäter sällan mjöl i bullar osv, kör helt efter hur degen känns) och knåda i sisådär en kvart eller i maskin körde jag ca10 min.
  5. Låt jäsa till dubbel storlek.
  6. Ta upp och knåda igenom riktigt så dagen blir följsam.
  7. Kavla sedan ut ca ½cm tunna ark som du stansar ut cirklad på (ca10cm), dessa klickar du ner lite vaniljkräm i och nyper ihop. (låt skarven ligga nedåt)
  8. Låt jäsa ca 30min och grädda sedan på 225grader i mitten av ugnen tills de är gyllene.

/Simone

Trackback

RSS 2.0