Semlecupcakes!

Publicerat: 2013-01-14 Kl: 17:11:00 | I kategori: Cupcakes


Long time  no see kan man ju lungt säga. Mycket i skolan samtidigt som årets underbarasta högtid är ingen tid på året med tid över för mig. Nu är det dock en ny termin med ny energi och högtiderna är över (på både gott och ont, jag ÄLSKAR ju julen!). Våren börjar närma sig och dagarna blir ljusare till min lycka, det här med kyla och vinter är som inte min grej. Och med våren kommer fettisdagen, en annan utav årets höjdpunkter! Måhända jag numer varken äter socker eller vetemjöl men det påverkar minsan inte baklusten, och semlor är en favorit så självklart var jag tvungen att uppfinna ett semlecupcakerecept som passar mig. And here it is!


Test person på dessa fick svärmor och som vanligt min lilla familj vara. Svärmor godkände dom med råge, sonen med. Maken är som alltid tveksam om inte bakverk innehåller socker, men verkade ändå tycka dom är okej. Och jag? Ja jag skulle kunna äta dussintals av dom och var rätt glad att jag frös in dom som blev över (utan spritsad grädde på, bara fyllda och tryckt på locket). För mig är det här med att baka LCHF vänligt en helt ny grej med nya ingridienser som jag inte känner till hur dom funkar riktigt, så än så länge håller jag mig ganska basic. Dock använder jag inte recept, som alltid. Behöver jag hjälp med hur ingridienserna funkar studerar jag recept på nätet, vet inte hur många muffinrecept jag kollat in men minst 20st. Gjort muffins innan med men dessa är helt klart godast hittils, även godare än de få gånger jag följt recept.



Så härliga favoriter kommer nog dessa bli! Utan tvekan! Funderar starkt på en variant till sonens födelsedag i april, dessertbord ska det ju bli, men vad det vette tusan. Har ju som lite att leva upp till efter förra årets mumintårta vilken jag fortfarande får kommentarer på med jämna mellanrum! Någon trevåningstårta blir det dock inte detta år, det är ett löfte.



LCHF Semlecupcakes ala Tårtparadiset
 
Ingridienser
Kakan:
4st ägg
50g smör
1dl grädde
3dl mandelmjöl
2msk fiberhusk
1tsk kardemumma
2tsk bakpulver
½dl sukrin
 
Mandelmassa:
250g mandel
2st bittermandlar
2msk sukrin
ev en skvätt vatten
en skvätt grädde
 
Vispad grädde.
Sukrinmelis (florsocker)
 
 
 
Instruktioner:
  1. Blanda ägg, smör och grädde i en bunke, jag använde elvispen på lägsta.
  2. Blanda resterande ingridienser väl i en annan bunke.
  3. Rör ner de torra ingridienserna i äggsmeten, jag använde även här elvispen på lägsta.
  4. Låt smeten vila i ca 30min.
  5. Fördela i formar med hjälp av två skedar. Platta till ytan på cupcakesen med en blöt sked.
  6. Grädda i mitten av ugnen på 175grader i ca 25min. Låt svalna.
  7. Medan du låter kakorna svalna mixar du mandeln fint, här använde jag min matberedare och rev dom först och sedan använde skärbladet.
  8. När mandeln är har blivit till pulver river du ner bittermandlarna och blandar ner sukrinet. Kör en liten stund till i matberedaren.
  9. Känn på mandeln, går det att forma till en boll? Gör den inte det mixa ner lite vatten i taget, sisådär en tsk i taget. Arbeta sedan ihop mandelmassan.
  10. Skär ut cirklar på kakans topp så det blir en håla i kakan. Ta urgröpet och lägg i en bunke. Locket ska du dock ha kvar, men bara ett tunt lock.
  11. Lägg hälften av mandelmassan tillsammans med urgröpet i bunken och tillsätt en liten skvätt grädde.
  12. Vispa mandelmassan till en slät smet, är den inte tillräckligt krämig tillsätter du mer grädde och vispar igen.
  13. Fyll kakorna med mandelmassafyllningen och spritsa på grädden, toppa med locket och lite sukrinmelis(florsocker).

/Simone
Kommentarer
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Älskar semlor och i cupcakeform måste det ju vara oroligt gott :D

Svar: Ohja! Det är superduper gott! Och har man som jag valt bort socker och vetemjöl (mår inte bra av det) så är detta ett ypperligt substitut mot vanliga semlor :)
Simone Wikström

2013-01-14 @ 18:39:53
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: michaela- med syskon i magen <3

åh så gott. och vilka härliga bilder sen..!

Svar: Åh tackar! Försöker verkligen få upp fotandet ett snäpp, sakta men säkert :)
Simone Wikström

2013-01-14 @ 19:30:37
URL: http://minahjartanochjag.webbogg.se/
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilka undrbara bilder! Låter och ser riktigt gott ut!

Svar: Tackar! Försöker verkligen få upp fotandet på en högre nivå sakta men säkert :) Och jag det är verkligen supergott! :)
Simone Wikström

2013-01-14 @ 21:37:49
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Nu har du precis fått en ny följare på bloglovin! :-)

Svar: Åh vad roligt att höra! :D
Simone Wikström

2013-01-15 @ 14:29:29
URL: http://ankianka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0