Citronmoussetårta med lakritsbotten

Publicerat: 2013-08-29 Kl: 11:52:00 | I kategori: LCHF/Nyttigt


På dessertbordet jag hade när jag fyllde 24 fanns även denna moussetårta som är riktigt frisk och god! Av allt som fanns vad det denna som blev snackisen och det absolut mest populära bakverket. Man märker inte på något sätt att den varken innehåller mjöl eller socker, en riktig fullträff med andra ord. Det var första gången jag testade tanken i huvudet och denna var verkligen ett wildcard, men det märktes inte det minsta. Hur ofta lyckas jag fullt ut med en recepttanke första gången när det är LCHF? Ungefär aldrig. Så denna rekomenderar jag er starkt att testa! Är riktigt stolt över den så lägger ni ut den på nätet uppskattar jag (mer än vanligt) att ni länkar receptet hit. Receptet är helt och fullt mitt eget, har inte ens googlat och letat inspiration utan det kom genom att jag tänkte att det måste vara superenkelt att göra en moussetårta utan socker och gluten, vilket det även var!

 
Simones citronmoussetårta med lakrits
http://tartparadiset.se
Ingridienser lakritsbotten:
50g smör
100g mörk choklad (minst 70%)
2msk grädde
2dl mandelmjöl
2msk lakritspulver (Jag använde lakritsfabriken)
 
Instruktioner lakritsbotten:
  1. Smält försiktigt smör, grädde samt choklad på låg värme på spisen (eller i micron).
  2. Blanda ner mandelmjöl och lakritspulver i chokladblandningen och rör till en jämn smet.
  3. Täck botten i en springform med bakplåtspapper och fäst det mer ringen runt. (Detta för att lättare ta ur tårtan formen, ska den serveras direkt ur formen så kan du skippa detta moment)
  4. Tryck ut smeten i botten på formen. (Jag använde en 20cm form)
  5. Ställ i kylen för att stelna.
 
Ingridienser citronmousse:
2tsk Gelatin (motsvarande 4 gelatinblad)
1st Citron saft & skal
4dl Grädde
150g Philadelphia
0,25dl Sukrin
 
Instruktioner citronmousse:
  1. Blanda gelatinet med vatten enligt förpackningen.
  2. Riv skalet (absolut bara det gula) av citronen och lägg åt sidan, pressa sedan saften ur citronen.
  3. Vispa grädden till mjuka toppar.
  4. Smält gelatinbladen och blanda med citronsaften och hälften av citronskalet i en liten bunke.
  5. Blanda ner philadelphian och sukrinet tillsammans med cironsaften, vispa ihop så det blir slätt.
  6. Vänd ner philadelphiablandningen i grädden.
  7. Fyll moussen på lakritsbottnen och dekorera med resterande citronskal.
  8. Ställ i kylen minst ett par timmar innan servering.
/Simone
 
Kommentarer
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Mmm, låter väldigt gott :)

2014-02-19 @ 20:15:04
URL: http://lisascupcakery.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0