Glasstårta med smultron - en förläningning av sommaren!

Publicerat: 2012-11-06 Kl: 20:49:18 | I kategori: Recept


Min absoluta favorittårta är just denna maräng och glasstårta! Okej jag ändrar favorit rätt ofta, men detta är en av dom stående, likaså Banaza. Mamma gjorde alltid denna tårta med jordgubbar till skolavslutningen så inget ger mig mer sommarkänsla. Allt kommer som tillbaka. Åka hem från avslutningen hela familjen, farmor och farfar hänge också ofta på vi fikade och åt denna tårta. Inget konstlat alls, utan bara den enkla underbara sommaren.


Denna sommar gjorde vi dock inte med jordgubbar, och inte på någon skolavslutning heller. Mamma och pappa hade plockat massor med smultron så självklart tog vi det! Tro på tusan att det gjorde min favorittårta ÄNNU godare. Men jag förstår att smultron kan vara rätt svårt att få tag på 2 liter av, och jag lovar att jordgubbar är ofantligt gott med!


Här är det köpta ingridienser, med självklart kan du göra hemmagjorda. Gissar på att det blir till och med godare! En vintrig variant på denna har vi gjort någon gång med, en marängswish i tårtstil! Galet gott det med!
 
 
 
Mammas marängtårta ala Tårtparadiset
Ingridienser:
1 förp. köpt marängbotten (alternativt två stycken hemgjorda)
1-2liter vaniljglass
5dl vispgrädde
1-2liter smultron eller 2liter jordgubbar

Hur gör jag?
1. Ta fram glassen så den mjuknar lite (och rensa jordgubbarna, samt skiva 3/4 av dem).
2. Vispa grädden.
3. Lägg ena marängbotten på ett fat, lägg på glass sedan grädde och ½ av smultronen/jordgubbarna.
4. På med den andra bottnen, glass, grädde och jordgubbar.
5. Dekorera med resterande grädde och de oskivade jordgubbarna!
 
/Simone
Kommentarer
Postat av: Marie

men liiiite sommarlängtan du ger en då! ;)

2012-11-10 @ 15:04:24
URL: http://marytheory.com
Postat av: Marie

Mmmmh. Fast kära kusin.
det blir INTE
samma sak
utan
SMULTRON!
:P

Svar: Det har du förvisso rätt i kusinvitamin! :) Men nästan lika gott :D
Simone Wikström

2012-11-12 @ 09:27:14
URL: http://marytheory.com
Postat av: Emma

Mm, så gott med smultron! Och så många!!! Jag har nog ätit max 10 stycken på en gång... /Emma

Svar: Ja det är ofantligt gott! Själv har jag lyxen att bo i närheten av bra smultronställen men just dessa hade min mamma och pappa plockat. När det kommer till smultron är jag riktigt bortskämd, fick alltis smultrontårta (med ett sånt här berg) när jag fyllde år men ett år vägrade jag ha smultrontårta för jag var så less på det ;)
Simone Wikström

2012-12-04 @ 21:14:32
URL: http://sockervisp.wordpress.com
Postat av: Emma

Ja, verkligen lyxigt =)

Svar: Absollut!
Simone Wikström

2012-12-05 @ 12:45:03
URL: http://sockervisp.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0