Recept: Tårtparadisets Pizzabullar

Publicerat: 2012-06-10 Kl: 21:13:02 | I kategori: Recept


Pizzabullar är så otroligt praktiskt på sommaren. Jag minns när vi var små och alla grannar var nere på stranden (är uppvuxen ca 100m från stranden och bor nu lika nära stranden) i princip alla hade med sig fikabröd av olika sort. Visst är det mysigt och semesterlyx med fika varje dag, men varken mättande eller nyttigt. Jag väljer istället att göra pizzabullar, för myskänslan infinner sig ändå och dessutom är de bra mycket nyttigare! Vi äter dem även ibland som panik-mellis. Och lillpojken, jo han ÄLSKAR dom! (Det gör vi vuxna med för den delen).



Recept på Tårtparadisets Pizzabullar

ca 30 bullar

Ingridienser vetedeg:
5dl vatten
2msk Rapsolja
1 paket blå torrjäst
½tsk salt
ca 12dl vetemjöl

Ingridienser fyllning:
2paket bacon
1paket skivad skinka (smörgåspålägg)
ca 4dl riven ost (här beror det ju lite på hur mycket ost man vill ha)
1,5dl ketchup
oregano

Gör såhär:

1. Värm vattnet till ca 40grader och häll över i en bunke tillsammans med rapsolja och salt.

2. Blanda jästen med en del av mjölet.

3. Blanda ner mjöl/jäst blandningen i vattnet och rör så det är riktigt blandat.

4. Blanda i mer av mjölet och knåda rejält. Här är det viktigt att känna av degen så att du får rätt mängd mjöl. Ta i drygt hälften till att börja med och knåda in. Sedan tar du lite i taget tills degen precis slutar klibba. (Jag använder en köksmaskin här och knådar med den runt 5-10 minuter sammanlagt).

5. Låt jäsa ca 30 min. Den dubblar sin storlek ungefär.

6. Under tiden degen jäser strimlar och steker du baconet, strimlar skinkan och river ost.

7. Knåda degen följsam och tillsätte ev. mer mjöl om den känns för kladdig. Dela sedan degen i två delar och lägg ena på bakbordet.

8. Kavla ut degen som en stor rektangel. Bred ut ketchup och strö över hälften av skinkan och baconet, 1½dl ost samt strö över oregano.

9. Rulla ihop rektangeln på långsidan och skiva i 1½-2cm breda bullar. Lägg bullarna i bull/muffinsformar och ställ på en plåt, hälst i en muffinsplåt då de håller formen riktigt bra där. Strö sist över ½dl ost och oregano.

10. Gör från punkt 8 med andra delen av degen. Låt sedan jäsa ca 30 min.

11. Grädda i mitten av ugnen på 225grader i 12-15min. Bullarna ska vara gyllene när de är färdiga!

Förvara bullarna i frysen och plocka fram vid behov! Perfekt att bara plocka ned ett par i väskan till barnen när man ska iväg.
Kommentarer
Postat av: Anna

Dessa ska jag testa att göra, har funderat länge på att göra pizzabullar. Skönt att kunna ta fram på sommaren när man inte känner för att laga middag mitt på dagen =)

Svar: Hoppas du gillar dem! :D
Simone Wikström

2012-06-11 @ 11:06:57
URL: http://annasheavenlysweets.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0