Chocolate and strawberry cake!

Publicerat: 2012-06-27 Kl: 22:09:31 | I kategori: Recept


Denna otroligt MASTIGA och minst lika GODA tårta gjorde jag till min mamma, mig och min farmor på morsdag (ja, resten fick såklart också smaka!). Då vi skulle äta den i stugan och det är en bra bit bilväg dit valde jag att göra det mycket enkelt och se till att allt i princip var förberett. Receptet får ni såklart nedan!



Tårtan bestod av förutom en otroligt saftig och tung botten ca 1 liter jordgubbar, 9(!!)dl grädde och 200g 70% choklad. Mastig var verkligen ordet. Hade inte i början tänkt ha grädde mellan lagren utan bara chokladkrämen och jordgubbar. Min käre far älskar dock grädde i tårta så för hans skull hadejag även detta mellan lagren, och tur var det för annars hade den nog blivit för mastig för att vara riktigt god!



Älskar verkligen utseendet på tårtan, och än nöjdare blir jag då jag tänker på förutsättningarna. Jag glämde allt vad sprits heter och fick ge upp den idén jag hade på dekorering så fort jag kom till stugan, samma sak hände med dekoreringen.. Men mamsen hade en palett (eller liknande) vilket räddade min dag! Tack vare den och kokt hett vatten kunde jag få släta kanter och mönstret på toppen. Ajälvklart var ALLA frysta bät slut och där försvann min backup plan för dekorering... Men hur löste jag det då? Jo det är lite röda nonstop jag hittade i en godisskål och satte i mitten. Dom röda bären är frystorkade röda vinbär jag hittade i ett flingpaket. Stackarna blev helt utan bär i sina flingor, men jag var i alla fall nöjd!

 
 
Simones chocolate and strawberry cake
 
Chokladkräm
6dl grädde
200g 70%ig mörk choklad
 
1. Häll grädden i en kastrull och sätt på en platta som är på medelvärme.
2. Bryt ner chokladen i grädden.
3. Rör konstant till chokladen nästan är smält, då tar du av den från plattan och rör tills krämen är helt slät.
4. Låt svalna och ställ sedan i kylen över natten.
 
Tårtbotten (I grunden cakeboss tårtbotten)
5dl vetemjöl
1dl kakao
4,8dl socker
1,8dl vegetabilisk olja (viktigt att den är vegetabilisk)
2 ¼ bakpulver
1tsk vaniljextrakt
½tsk salt
4 stora ägg
2,4dl röd mjölk
 

1. Sätt ugnen på 150 grader, samt smöra och sätt en krage på en 20cm form.

2. Häll ner vetemjöl, kakao, socker, olja, bakpulver, vaniljextrakt och salt i en assistent och sätt på en flatblandare. Mixa på låg hastighet i några sekunder så att allt blandas, öka sedan farten till medium-låg och fortsätt mixa tills smeten är len, ca 1min.

3. Med maskinen igång adderar du äggen ett i taget, knäck ner nästa när det första är inblandat i smeten. Stoppa maskinen nu och då så alla smet blir blandad och sätt maskinen på medium-låg igen.

4. När alla äggen är adderade till smeten mixar du smeten i1min till så du är säker på att äggen är riktigt ner blandade, men övermixa inte, en minut räcker.

5. Nu sätter du maskinen på låg hasighet och tillsätter mjölken 1dl i taget, stoppa maskinen och skrapa kanterna mellan tillsättningarna. Fortsätt mixa tills smeten är len.

6. Fyll smeten i de två formarna och grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min. (Jag hade min smet i samma och hade den i nedre delen av ugnen ca 1tim) Testa med en provnål om den är färdig, nålen ska vara torr.

 
Sätta ihop tårtan
Chokladkräm
Tårtbotten delad i 3 delar
3dl grädde
1krm bakpulver
1liter jordgubbar
 
1. Rensa och skiva jordgubbarna.
2. Vispa grädden hård tillsammans med bakpulvret. (Bakpulvret gör att risken att grädden blir smör när du vispar den riktigt hård minskar.)
3. Bred på ett tunt lager chokladkräm på nedersta bottnen, om du har möjlighet så spritsa gärna runt kanten för att hålla jordgubbarna inne. 
4. Lägg på jordgubbarna och spritsa eller bred på hälften av grädden ovanpå jordgubbarna.
5. Lägg på nästa botten och gör punkt 3-4 igen, lägg därefter på sista botten.
6. Spackla tårtan med chokladkrämen och dekorera efter behag.
 
Så, kör igång och baka nu härliga läsare! :D
/Simone
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0