Grillcupcakes

Publicerat: 2012-09-03 Kl: 19:09:00 | I kategori: Cupcakes


Sambon ville som ni vet ha en tårta som ser ut som en grill detta år, och självklart måste jag spinna vidare på det temat på hanssida av dessertbordet. Då jag inte hade några cupcakes på min sida kändes det som ett självklart val på hans sida, men jag fick fundera och googla LÄNGE innan jag hittade något som jag ville ha. Dessutom blev det ont om tid (som vanligt?) så enkelt och fort skulle det gå med. Lösningen blev korv och hamburge godis samt annat godis som jag delade i små bitar och satte på en tandpetare och vips hade vi grillspett!



Cupcakesen var saftiga blåbärcupcakes med en citron och philadelphia frosting. Frostingen var god, men sprak tyvärr så inan det receptet kommer ut måste det finslipas! Tror det handlar om tillvägagångssättet, men den kommer nog upp en annan gång! Receptet på själva kakan får ni dock längst ner i inlägget.

 
Formarna kommer från Siluett!
 
Chansade på hur mycket blåbär som behövdes och när jag fyllde formarna insåg jag hur mycket det faktiskt blev! Och när dom kom ut ur ugnen insåg jag hur otroligt gott det blev med massor av blåbär, nästan som en blåbärskaka.
 

Simones blåbärsmuffins

(Ursprungsreceptet är CakeBoss tårtbotten)

3dl vetemjöl
2,5dl socker
1dl vegetabilisk olja (viktigt att den är vegetabilisk)
1,5 tsk bakpulver
½tsk vaniljextrakt
1krm salt
2 stora ägg
1,25dl röd mjölk
2dl blåbär
1msk potatismjöl

 

Sätt ugnen på 175grader och ställ ut muffinsformarna på en plåt (gärna muffinsplåt!)

 

Häll ner vetemjöl, socker, olja, bakpulver, vaniljextrakt och salt i en assistent och sätt på en flatblandare (INTE VISPEN, utan en liknande denna ). Mixa på låg hastighet i några sekunder så att allt blandas, öka sedan farten till medium-låg och fortsätt mixa tills smeten är len, ca 1min.

 

Med maskinen igång adderar du äggen ett i taget, knäck ner nästa när det första är inblandat i smeten. Stoppa maskinen nu och då så alla smet blir blandad och sätt maskinen på medium-låg igen.

 

När alla äggen är adderade till smeten mixar du smeten i1min till så du är säker på att äggen är riktigt ner blandade, men övermixa inte, en minut räcker.

 

Nu sätter du maskinen på låg hasighet och tillsätter mjölken 1dl i taget, stoppa maskinen och skrapa kanterna mellan tillsättningarna. Fortsätt mixa tills smeten är len.

 
Blanda blåbär med potatismjöl så det täcker alla blåbär. Ta sedan blåbären och blanda med smeten (överflödet av potatismjölet häller du bort) och fördela i ca 12 normalstora muffinsformar.
 
 
/Simone
Kommentarer
Postat av: Marja

Vilket roligt tema på muffinsen! Snygga formar :)

Svar: Tack så otroligt! :) JA dom är riktigt stadiga med! Använde dom till mini äppelpajer i vintras och dom höll för det med!
Simone Wikström

2012-09-03 @ 21:23:50
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0