Choklad och jordgubbs woopisar

Publicerat: 2012-09-05 Kl: 14:40:53 | I kategori: Recept


Makens  (då var vi dock bara sambos) dessertbord hade som ni vet sedan tidigare BBQ tema. Och för att få lite hamburgare (ala McDonalds om man ser på utseendet) med på bordet som sig bör på en BBQ-fest gjorde jag för första gången woopiepies! Helt övertygad är jag inte men visst var dom goda. Dessutom riktigt enkla att göra med, och det gillar ju alla! Det som är så bra med woopie pies är att dom går att smaksätta i det oändliga, likt makroner. Bara med fördelen att dom inte innehåller några mandlar eller nötter.

 
 
Woopie pies med jordgubbssmak
Receptet kommer från härliga Sockerrus.

 

Receptet ger cirka 40 kakor (20 dubbla)

100 g smör, rumsvarmt

1 1/4 dl socker

1 ägg, rumsvarmt

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk äkta vaniljpulver

1 kryddmått salt ( i grundreceptet står det dock 1 tsk)

1/2 dl mjölk

Jordgubbsarom efter smak.

Gör så här:

Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och rör om försiktigt tills allt är blandat (OBS: Vispar du för mycket kan smeten lätt bli för rinnig och whoopisarna platta). Samtidigt som jag blandade i mjölken blandade jag i jordgubbsaromen samt smakade av eftersom.

 

Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt (gör dem lite större än en 5 krona – De kommer växa lite). Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.

 

Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 9 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna. De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.


Simones Chokladsmörkräm

100g osaltat smör
1dl florsocker (vill du ha den mindre söt kan du minska på florsockret)
1dl kakao (för stark smak, vill du ha mildare börja på ett par matskedar och öka eftersom tills du är nöjd)

Gör så här:

Vispa smöret fluffigt ca 15 min.
 
Tillsätt florsockret och kakaon och fortsätt vispa i ca 15 min till.
 
Fyll en spritspåse och spritsa smörkrämen på hälften av kakorna och sätt sedan ihop en med smörkräm och en utan.
 
/Simone
Kommentarer
Postat av: Tess

Mums, vad gott! :) Kram

Svar: Ja verkligen :) kram
Simone Wikström

2012-10-05 @ 09:23:50
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0