Bananza tårta ala Simone

Publicerat: 2012-08-19 Kl: 14:36:06 | I kategori: Recept


Min tårta på bordet var en variant på min absoluta favorit tårta Bananza. Här hade jag dock gjort den i det stuk jag gillar på tårtor. Lite mindre (okej mycket) gräddig, mastigare och bara otroligt god! Någon som missat vad bananza är så är smakerna, pistage, banan och kakao, helt otroligt gott! Jag har gjort denna twist på tårtan förut, men bilderna är riktigt kassa samt på sambons mobil så inlägget har som inte blivit av. Däremot ligger receptet färdigt på datorn så detta ska ni få nu!


 
 
Jag ville på denna tårta göra en riktigt "knappig" tårta. Sambon undrade varför, jag är ju inte så mycket för knappar! Men jag ville testa på att göra helt egna knappar (för någon form eller utstickare har jag inte!) och det var faktiskt riktigt enkelt, bara fantasin kom igång! Är det förresten något ni skulle vilja se en tutorialvideo eller steg-för-steg på?
 
 
Blomman ovan var också något jag velat testa på länge och det passade så ypperligt nu. Mycket simpel blomma som är gjord av cirklar. Borstad med rosa pulverfärg, och såklart en knapp i mitten! Vill ni kan jag nog fixa någon steg-för-steg eller tutorialvideo på denna med! Som ni ser på sidan ville inte SPn riktigt som mig, fuktigt ute och ett galet varmt kök är långt ifrån optimala förhållanden för att täcka en tårta. Hade den varit till någon annan hade jag gjort om det, men det orkade jag inte nu när den "bara" var till mig.
 
 
 
Det blev inte bara två lager fyllning utan snarare 5! Tunna lager botten och tunna lager fyllning, men inte galet tunna så tårtan blev 16cm hög! På gränsen till för svår att skära, enlig gästerna. Men jag tycker det är så otroligt härligt mastigt att se, och jag kan ju skära ;)
 
Jag tog 1½ av detta recept för denna tårta!
 

Bananza ala Simone

Tårtbotten: (Ursprungsreceptet är CakeBoss tårtbotten)
6dl vetemjöl
4,8dl socker
1,8dl vegetabilisk olja (viktigt att den är vegetabilisk)
1tsk pistagearom
½tsk grön karamellfärg
2 ¼ bakpulver
1tsk vaniljextrakt
½tsk salt
4 stora ägg
2,4dl röd mjölk

Smöra och bröa 2st formar på 20cm, samt sätt ugnen på 150 grader.

Häll ner vetemjöl, socker, olja, bakpulver, vaniljextrakt och salt i en assistent och sätt på en flatblandare (INTE VISPEN, utan en liknande denna ). Mixa på låg hastighet i några sekunder så att allt blandas, öka sedan farten till medium-låg och fortsätt mixa tills smeten är len, ca 1min.

Med maskinen igång adderar du äggen ett i taget, knäck ner nästa när det första är inblandat i smeten. Stoppa maskinen nu och då så alla smet blir blandad och sätt maskinen på medium-låg igen.

När alla äggen är adderade till smeten mixar du smeten i1min till så du är säker på att äggen är riktigt ner blandade, men övermixa inte, en minut räcker.

Nu sätter du maskinen på låg hasighet och tillsätter mjölken 1dl i taget, stoppa maskinen och skrapa kanterna mellan tillsättningarna. Fortsätt mixa tills smeten är len.

Fyll smeten i de två formarna och grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min. Testa med en provnål om den är färdig, nålen ska vara torr.

Kakao och mandelkräm:
250g mandelmassa
2st äggvitor (går att byta ut mot grädde, då blandar du ner lite i taget för bra konsistens)
3msk Kakao

Vispa ihop äggvita och mandelmassa krämigt.
Tillsätt kakaon och vispa ihop.

Banangrädde:
5dl grädde
1krm bakpulver
2bananer
1tsk gelatinpulver
1msk vatten

1.Blanda gelatinet och vattnet i en liten skål, låt stå medan du gör steg 2 och 3.
2.Mosa bananerna i en bunke.
3.Vispa grädden hård tillsammans med bakpulvret (som underlättar att grädden blir hård och inte smör).
4. Smält gelatinet i micron ca 30 sek och blanda sedan noga ner det i bananmoset.
5.Vänd sedan ner bananmoset i grädden.

 
/Simone
 
Kommentarer
Postat av: erika

såg helt galet god ut !

Svar: Och jag lovar den är helt otroligt god med! :D
Simone Wikström

2012-08-20 @ 09:53:52
URL: http://www.erikasofies.blogg.se
Postat av: Mailn

Hej, jag funderar på om det är fett halten i mjölken som spelar roll eftersom du skrivit röd mjölk, och röd mjölk är inte samma procent i hela sverige. Hoppas du förstår vad jag menade ;P

Svar: Det är precis som du säger fetthalten som spelar roll! Här uppe i Sundsvall är röd mjölk =3%. Hade ingen aning om att det var olika i olika delar av landet, ska skriva in fetthalten i receptet på en gång! :)
Tack för påpekandet!
/Simone
Simone Wikström

2012-08-31 @ 21:33:08
URL: http://hondendarrurik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0