7 December: Saffransbullar!

Publicerat: 2011-12-07 Kl: 13:13:14 | I kategori: Julgotta


Saffransbullar, lussekatter och alla dess namn, ja kärt barn har många namn och nu runt jul är ju lussebullar galet traditionsenligt och helt enkelt ett måste! Personligen älskar jag lussekatter(som är vanliga snirkliga för mig) med mycket russin i degen sedan även som dekoration såklart! Men en lite nyare favorit är saffransbullar med mandelmassa i! Dessa med mandelmassa har jag i bloggen, dessvärre har det inte blivit något kort på pojkens lussekatter eller mina vanliga, men det får ni klara er utan! Möjligtvis att pojkens kommer upp senare :)

Jag hade en underbar idé om att göra en saffransbulle kaka, och det var en mycket god idé måstejag säga! Tills det lilla faktumet att jag glömde bort den när den stod i ugnen... Allt för bränd blev den i alla fall inte och vi hoppas på att den faktiskt går att äta med! Lite saftigare borde den ju blivit av att vara massor med bullar ihopkletade, right?


Jag gjorde även hederliga saffransbullar i form, vilket vi mumsade på 2a advent hos min mor och far! Mycket mumsiga! Jag tog 2 olika sorters formar när jag gjorde dessa (de första räckte inte riktigt till) och jag måste säga att jag älskar båda formarna, men visst är de med pepparkakor bara aldeles för underbara? De andra kommer från Kalasform, som jag lovordat förut, och de är totalt underbara! De älskade pepparkaksformarna är köpa på lagerhaus :)


Receptet är jag dock inte helt nöjd med så det skippar jag att lägga ut, men har en till idé på saffransbullar så det kommer nog ett recept senare!

Ha en härlig dag nu! Själv ska jag se till att bli frisk från den förbannade magsjukan så jag kan baka igen! (Tacka gudarna för att jag har inlägg på lager!! För bakar gör man inte förän MINST 48timmar efter man blivit frisk, gärna 72.)

/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0