Alla hjärtans dag tårta!

Publicerat: 2013-02-07 Kl: 11:21:06 | I kategori: Recept


Det här med tårtor och LCHF är inte det lättaste, finns mycket lite inspiration i allmänt och noll inspiration kring tårtor jag vill göra. Men för ett tag sedan så fick jag en idé! Jag gjorde en rulltårta Annica Rognebys ena bok och den botten blev förvånansvärt bra! För att passa min tårta fick jag dock modifiera den lite då det var en drömtårta och jag inte ville ha choklad i min tårta. Jag gjorde ytterst små förändringar, tog bort kakaon och tillsatte lite mer fiberhusk och tillsatte mandelarom för extra smak samt bytte ut vaniljpulvret mot en halv vaniljstång. Bottnen smakar lite som mandelkubb och är förvånansvärt god! För att snygga till tårtan lite strösslade jag över lite hjärtan och jordgubbsströssel, men detta går självklart att byta ut mot annan garnering.


Tårtan är verkligen i all sin enkelhet, tårtbotten med mandelsmak, jordgubbar och grädde. Maken var inte övertygad om mandelsmaken, men han var heller inte beredd på den då han trodde den skulle smaka vanilj. Jag tyckte dock att det smakada precis så gott som jag hade förväntat mig!  Och helt ärligt så tror jag att det blir en liknande tårta till me&i partyt jag ska ha på söndag.
 


Den absolut bästa saken med tårtan, utöver att det smakar riktigt gott, är att den är otroligt enkel att göra! Verkligen så enkel att vem som helt klarar av det! Botten tar runt 30min med gräddning och allt och när den kallnat tar det kanske 5-10min att rensa jordgubbarna och sätta ihop tårtan. Simple as that. Du bör alltså kunna hålla dig under en timme allt som allt.



Självklart kan man byta ut jordgubbarna mot andra bär, men se till att det är färska bär eller TINADE bär som är ordentligen avrunna. Lägger du i frysna bär kommer dom avge vätska vilket kommer rasera tårtan då grädden löses upp av vätskan. Själv funderar jag på om det ska bli en hallontårta på söndag, eller kanske rödvinbär? Det återstår att se!

 
Simones Mumsiga LCHF jordgubbstårta
Grundreceptet för tårtbotten kommer från Annica Rogneby
Ca 4-6 bitar
 
Ingridienser
3st ägg
0,75dl sukrin
1dl mandelmjöl
1,5msk fiberfusk
1tsk bakpulver
1tsk mandelarom
 
250g jordgubbar
4dl grädde
ev. garnering
 
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 250grader och vispa sedan ägg och sukrin riktigt fluffigt så äggen ljusnat.
  2. Blanda alla torra ingridienser och vänd sedan ner dem försiktigt i smeten.
  3. Spritsa ut smeten som tre lika stora cirklar (ca 10cm i diameter) på en plåt med bakplåtspapper.
  4. Grädda bottnarna i ugnen ca 5 minuter och ta sedan ut den och låt svalna.
  5. Medan bottnarna svalnar rensar och delar du jordgubbarna samt vispar grädden.
  6. Bred på ett lager på ca 1cm grädde på första botten och tryck sedan ner jordgubbarna i grädden, bred på mer gräde ovanpå och sedan trycker du försiktigt på nästa botten. Upprepa proceduren.
  7. Med den grädde som är kvar spacklar du tårtanså den blir rak och fin. Dekorera.
 
/Simone
Kommentarer
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Snyggt! Men det var inte fiberfusk du använde va ;-)

Svar: HAHA! Fiberfusk är det såklart ;) Är fuskar vi framfibrer :P Skämt åsido, ska ändra till fiberhusk på en gång!
Simone Wikström

2013-02-07 @ 13:00:01
URL: http://vardagslivmedlchf.se
Postat av: Sara

Ser fin ut och låter som att den är supergod :)

Svar: Det var den med :) Och äter man inte LCHF eller så funkar det absolut med en vanlig tårtbotten smaksatt med vanilj eller mandel :)
Simone Wikström

2013-02-07 @ 14:54:47
URL: http://www.aandrasidan.se
Postat av: isabella

Ser jätte god ut! Och vad rakt och fint du fick till kanterna.

Svar: Det var den med :) Tack :) Använder en palett som gör det förvånansvärt enkelt, sedan är det viktigt med hårt vispad grädde med!
Simone Wikström

2013-02-07 @ 23:02:57
URL: http://entarta.wordpress.com
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Wow, vilken urtjusig LCHF-tårta! Vill ha!

Svar: Du får testa den! :D Gjorde den igår fast utan mandelessens och istället för sreössel på toppen hade jag passionsfrukt. GALET GOTT! :) Jordgubbar på toppen är nog också en hit :)
Simone Wikström

2013-02-09 @ 15:56:22
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: John


Hej, Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
1 till 10.

Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!


Vänlig hälsning,


http://www.Fooduel.com

2013-02-24 @ 12:45:03
Postat av: John


Hej, Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
1 till 10.

Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!


Vänlig hälsning,


http://www.Fooduel.com

Svar: Ska absolut kolla in sidan!
Simone Wikström

2013-03-04 @ 10:10:16
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Den ser otroligt god ut! Roligt att den är LCHF också :D

Svar: Tack! Ja det är väldigt trevligt ;) Kommer absolut mer LCHF framöver!
Simone Wikström

2013-03-04 @ 20:28:20
URL: http://fikamed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0