Chokladkaka med chokladtryffel - En riktig chokladbomb!

Publicerat: 2013-04-01 Kl: 20:03:00 | I kategori: LCHF/Nyttigt


Som en vän brukar säga "alltså jag dööööör"! För så otroligt mastig och god är denna chokladkaka, den är så mastig att grädden och hallonen faktiskt är ett måste till, annars blir den FÖR mastig. Helt enkelt otroligt god. min hårdaste kritiker är in far, mest för att han gillar traditionella bakverk, min näst hårdaste kritiker är min make, detta för att han älskar sötslisk vilket jag inte längre bakar till oss. Denna chokladkaka kommer i grund och botten från den sockerfria bakbloggen Baka Sockerfritt som jag även nämnt tidigare. Det jag förändrat är att inte ha hackad choklad i smeten, halverar sötningen samt kört med tryffel ovanpå och serverat med hallon och grädde. Kakan i sig är alltså hennes recept, jag har bara ändrat utförandet lite. (Detta är en del i vad som kallas länkkärlek mina kära vänner!). Receptet finner ni längst ner i receptet som vanligt.



Väldigt länge sedan senaste inlägget, men jag blir så lycklig av att så många ändå dagligen tittar in på bloggen! Det gör mig verkligen glad, jag önskar att tiden räckte till att ge er många fler inlägg. För visst bakar jag, det är bara inte alltid jag har tiden att fota, redigera och skriva. Tyvärr blir det inte mer av den tiden framöver då jag utöver 100% plugg även kommer jobba 100% men något inlägg i månaden saka jag ändå ha som mål att fixa! Sitter med två recept och sammanlagt fyra inlägg som jag skulle vilja skriva så inspirationen är det verkligen inget fel på!












Chokladkaka med chokladtryffel - En riktig chokladbomb!
http://tartparadiset.se
 
Ingredienser:
Kakan:
175 g smör
4 st ägg
½ dl Stevia strö
5 msk kakao
1 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
0,75 dl grädde
2 tsk bakpulver
3 krm vaniljpulver
 
Chokladtryffel:
100g choklad (minst 70%)
1dl grädde (40%)
 
Dekorering:
Vispad grädde
Hallon
 
Instruktioner:
  1. Smält smöret samt smöra och bröa en form (jag använde mandelmjöl).
  2. Separera äggulorna från vitorna.
  3. Blanda alla torra ingredienser tillsammans med äggulorna och smöret.
  4. Vispa äggvitorna till hårt skum i en rostfri eller glasbunke, vispa sedan även grädden hårt.
  5.  Vänd i grädden i smeten försiktigt. När det är blandat vänder du ner äggvitorna med.
  6. Häll ner i den bröade formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175grader ca 35 min.
  7. Under tiden kakan är i ugnen blandar du tryffeln, bryt chokladen i bitar i en skål. Koka sedan upp grädden och häll över chokladen. Rör tills det är en jämn halvtjock smet.
  8. När kakan är färdig låter du den kallna i formen och stjälper sedan upp (stjälper du upp den för tidigt går den sönder, vilket den gjorde för mig).
  9. Bred över chokladtryffeln och dekorera med grädde och hallon! Jag rekommenderar starkt att ha mer grädde och hallon till hands på bordet för de som vill ha.
Hoppas ni alla har haft en bra påsk för det har då jag haft! :)
/Simone
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Angen

Hej. Mailade dig men skriver här också :) tänkte kika om du tar beställningar på tårtor.? Har en liten som fyller 4 snart och är helt såld på angry birds...så tänkte en angry birds tårta. Kalaset är den 27 april. Du kan väl maila mig så jag vet om vi ska kika någon annanstans ler om du vill göra en, och isf pris =)

Svar: Hej! Tyvärr gör jag bara tårtor till släkt och vänner med tanke på livsmedelslagen. Vänd dig till ett konditori så kan dom nog hjälpa dig :)Kram Simone
Simone Wikström

2013-04-18 @ 12:53:40
URL: http://angenf.blogg.se
Postat av: Emma

Herregud vad gott!!

Svar: Galet gott! :D
Simone Wikström

2013-04-18 @ 13:05:04
URL: http://emmalindbloms.blogg.se/
Postat av: Jonna

Men jag dör! Den var superficiell dessutom!

2013-04-18 @ 13:08:52
URL: http://ohmydear.blogg.se
Postat av: Jonna

Haha neeej! Superfin är den ju. Dumma iPad..

Svar: Hehe autocorrect är grejer det ;) Tack så otroligt mycket! :D
Simone Wikström

2013-04-18 @ 13:11:21
URL: http://ohmydear.blogg.se
Postat av: Maria Semb

Hej! Vilken ugnstemperatur ska kakan vara inne på? Och visst ska både grädden och äggvitorna vara vispade när de vänds i? Med vänlig hälsning, Maria

Svar: Svarade på facebook med men det står i mitten av receptet :) Och det lät ju galet ologiskt, men läs alla stegen så finns det innan stegen för chokladtryffeln är :) /Simone
Simone Wikström

2013-04-24 @ 10:30:08
Postat av: Anonym

Så läcker! När du beskriver den låter den super lätt och god framför allt. Kan föreställa mig alla smaker tillsammans men tankarna är inget mot verkligheten. Måste verkligen prova denna ljuvliga tårta, tack för tipset!

http://socalluscupcakes.blogspot.se

Svar: Tackar! Jag brukar försöka ha så enkla recept som möjligt, nog egentligen mest för jag avskyr långa beskrivningar, kort och koncist ska det vara! Lyckas kanske inte jämt , men det är iaf mitt mål! Och självklart ska det smaka gott med! :D
Simone Wikström

2013-05-11 @ 22:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0