Mumsiga marsmallows

Publicerat: 2012-08-22 Kl: 11:20:07 | I kategori: Recept


Jag har velat testa göra marsmallows ett tag nu. För man kan verkligen variera dem till det oändliga. Denna gång gjorde jag helt efter receptet (hör och häpna! Jag vet inte när det hände sist) och dom blev rätt mumsiga! Nästa gång ska jag dock testa att smaksätta dom med något annat än vanilj, jordgubb kanske?



Jag gjorde också nalleklubbor i en klubbor i en nalleform (avsatt för hårda klubbor egentligen) det gick inte riktigt lika väl som jag planerat då marsmallowssmet är riktigt kletigt och formen var smord med olja för att dom inte skulle fastna men man kan nog skära till det värsta efter dom stelnat om man vill.

 
Nu tog jag såklart bara bilder på klubborna men jag gjorde även små toppar, och stansade ut endel när jag låtit mycket av smeten stelna i en rektangulär form. Pepparkaksmått fungerade prima, sålänge dom inte är allt för komplicerade.
 
Receptet är Ernst Kirchsteighers.
 
Ernst marsmallows
Ingridienser
2.5 msk gelatinpulver
1 dl vatten
4 dl socker
1.5 dl ljus sirap
1 dl vatten
2 tsk vaniljsocker
florsocker

Gör så här

1. Lägg gelatinpulver och vatten i en matberedare och mixa tills det blir ljust och fluffigt.
2. Blanda sirap, socker och vatten i en kastrull.
3. Låt koka under omrörning i 10 minuter.
4. Tillsätt därefter vaniljsockret, om man tillsätter vaniljsockret tidigare blir det beskt.
5. Tillsätt sockerlagen i gelatinmassan under mixning.
6. Kör blandningen i minst 10 minuter tills att den ökat till tredubbel volym.
7. Häll ned blandningen i en florsockrad form och ställ in i kylen med florsocker på över natten.
8. Skär ut kuber av massan och vänd i florsocker innan servering.

 
/Simone
Kommentarer
Postat av: Jenny

Undra om det går lika bra med gelatinblad? Har sådana hemma efter min sons dop.

Svar: Jag kan tänka mig att det fungerar om du smälter gelatinet och häller ner tillsammans med sockerlagen. Har aldrig testat men om jag bara hade gelatinblad skulle jag nog testa göra så :)
Simone Wikström

2012-08-22 @ 14:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0