Höstig 40års tårta

Publicerat: 2011-11-03 Kl: 11:59:00 | I kategori: Tårtor


En av mammorna på babysången jag och Charlie gick på när jag var mammaledig fyller 40, och då jag tidigare gjort hennes ena dotters studenttårta som ni kan kika på här och var nöjd fick jag förtroendet ännu en gång :)

Detta skulle bli en glutenfri tårta och jag gjorde det enkelt för mig som adrig har glutenfria mixer hemma och gjorde botten efter baksidan på kockens potatismjöl. Nyckeln här för att få en hög och fin botten är att ha äggen rumstemepererade och verkligen vispa läääääänge! Ägget och sockret ska flerdubbla sin storlek och nästintill bli vitt! Måste även påstå att det var en mycket enkel botten att dela i snygga delar, samt mycket god och luftig. Funderar starkt på att fortsätta med denna! MEN låt den svalna helt i formen innan du tar ut den, då den är
mycket lätt att förstöra...



Som fyllning i tårtan blev det chokladmousse med bitar och hallonmousse som fyllning, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med Ballinas SP.
Vad gäller dekorationen fick jag fria händer och valde ett höstigt tema!

Fick höra av Helena att tårtan vart mycket uppskattad och var god! Sådant är alltid lika roligt att höra!

/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0