Tårtbotten

Publicerat: 2011-05-17 Kl: 19:19:02 | I kategori: Recept


När jag gör tårtbottnar utgår jag från världens enklaste recept som Tove har exprimenterat fram! Det går efter "lika delar" och är minst lika enkelt som det låter!

Min form är 23cm och jag vill ha rätt höga bottnar, och gör då efter 5 ägg och 2tsk bakpulver.

Alltså mät upp äggen i ett glas, sedan socker i samma mängd i ett annat glas och vetemjöl i ett tredje. Vispa ägg och socker MYCKET pösigt och blanda sedan försiktigt i vetemjöl och bakpulver. Dessa gräddar jag sedan i ugnen på 175 grader i kanske 45-60min? Är lite osäker på tiden när dom börjar få gyllenbrun färg sticker jag i dem och ser helt enkelt ;)

Detta recept går mycket enkelt att göra till större och mindre formar! För en långpannetårta gör jag oftast 3 bottnar vardera 4 ägg och 1,5 tsk bakpulver.

/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0