Save Food!

Publicerat: 2011-07-08 Kl: 08:18:18 | I kategori: Allmänt


Det är skrämmande att höra att vi idag slänger 20% av den mat vi köper, det är verkligen helt galet mycket! Speciellt om man tänker att det är genomsnittet i Europa! Inte bara 1ton mat det inte.. Och med bakrund i detta har Toppits drgait igång en kampanj som heter just "Save Food" och handlar om att vi ska försöka använda all vår mat och slänga mindre. Så ta och gilla sidan på facebook --> (Save Food på Facebook)

Här kommer 2 tips från mig!

1. När man bakar tårtbottnar och cupcakes blir det ibland småbitar över från när man gröper ur en cupcake eller om tårtbotten är lite ojämn och man skär av, detta är det ju lätt att man slänger, men oj så onödigt! Istället kan man ta och göra cakepops! Vips så har du en underbar gobit av de små smulorna! Jag brukar samla på mig lite eftersom och om det tar lite tid tills jag ska använda det tar jag helt enkelt och lägger smulorna i en påse i frysen! Och cakepops kan jag lova att ni aldrig kommer behöva slänga, så gott är det!

2. Ett lite mera allmänt tips är att planera er mat för månaden, helt enkelt skriva en matlista, storhandla (alla varor med lång hållbarhet) och sedan veckohandla de mera kortlivade varorna som mjölk frukt och grönt. Detta medför attt du köper mycket mindre onödiga saker och därmed inte behöver slänga, ni har ju redan planerat att äta allt! Dessutom är det grymt underbart att komma hem från jobbet med en köttfärs i kylen som redan är tinad så man bara kan sätta igång med matlagningen! Du slipper ju dessutom tiden med att fundera på vad tusan ni ska äta! Sedan har det blivit för oss att vi äter mer varierat då kött&potatis känns grymt tråkigt om man ser det p ålistan 5dagar i veckan. Alltså matlista är underbart på många sätt!

/Simone
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0