8 December: Nötbräck

Publicerat: 2011-12-08 Kl: 11:13:00 | I kategori: Recept


Jag måste få påstå att detta är världens enklaste julgodis, och galet gott! Att det sedan går att variera i all dess oändlighet är ju ett stort plus det med! Jag använde hasselnötter och mandlar då det var just detta jag hade hemma, men ta det ni gillar så blir det nog så bra så! Förövrigt älskar jag sådana recept som är lite "man tager vad man haver", galet underbart och man behöver inte planera allt så förbannat ;)



Trodde först att dessa godingar skulle kladda ihop sig men de gjorde de minsan inte! Så länge de förvaras i rumstemperatur och det är torrt.

Tårtparadisets Nötbräck

Ingridienser
2dl socker
½dl ljus sirap
1msk vatten
3 nävar valfria nötter (jag använde 1 mandlar och 2 hasselnötter)

Beskrivning:
1. Blanda socker, sirap och vatten i en stekpanna, och sätt på högsta värme på spisen.
2. Rör imellanåt i stekpannan samtidigt som du hackar nötterna.
3. När sockerblandningen i stekpannan blivit gyllenbrunt blandar du i nötterna och stryker ut blandningen så tunt du kan på ett bakplåtspapper på en plåt.
4. Låt stå tills det stelnat och bryt sedan i lagoma bitar.

Enkelt, right!?

/Simone
Trackback

RSS 2.0