5 December: Jul senap + Recept

Publicerat: 2011-12-05 Kl: 11:20:00 | I kategori: Recept


Senap är ännu en sak som går att göra långt i förväg, och denna senap bör göras MINST en vecka i förväg för att bli rundare och mumsigare i smaken! Receptet det kommer från Tore Wretmans kokbok Smörgåsbordet. Gjort efter receptet förutom att jag haft i mera sirap då jag tyckte den blev aldeles för stark annars, men stark det blev den ändå, men i alla fall lite sötare. Så gillar du stark och söt senap ska du definitivt testa denna! Och helt galet snabb och enkel är den med!



Älskar förövrigt burken jag har senap i! Den kommer i början från någonstans kring bergsjö/gnarp/hassela och hade då honung i sig :)

Tore Wretmans Julsenap

Ingridienser:
1dl senapspulver
1½msk vinäger
1tsk salt
2msk ljus sirap (Här använde jag 4 msk men skulle nu tagit närmare en dl när jag vet hur den blev)
1½dl gräddfil

Beskrivning:
1. Rör samman allt utom gräddfilen till en jämn konsistens.
2. Rör ner gräddfilen.
3. Förvara i en bruk med tätslutande lock.
4. Låt stå MINST en vecka innan ni äter den för att den ska få fram smakerna riktigt (sedan ska den bara bli godare med tiden).

/Simone
Trackback

RSS 2.0