4 December: Knäck + Recept

Publicerat: 2011-12-04 Kl: 15:15:34 | I kategori: Recept


Knäck är ju en sånhär galet traditionsenlig godsak som helt enkelt bara måste göras till julen! Förr har jag tyckt att det är så omständigt och jobbigt och det bränner fast det kokar över och så vidare... Känner ni igen er?

Numer tycker jag inte det är speciellt jobbigt, tycker faktiskt det går rätt fort och smidigt. Egentligen har jag inte ändrat mitt sätt att göra det på, jag kokar på spis i första bästa kastrull (tjockbottnad bör det vara för att det inte ska bränna fast lika lätt, men det har jag helt ärligt aldrig riktigt förstått vad det är), denna gång använde jag en rejäl teflonkastrull, det gick bra det med!



Ett problem som däremot fortfarande kvarstår det är att jag i princip alltid kokar knäcken för mjuk så jag måste ha den i kylen/frysen med papper mellan för att den inte ska kleta ihop helt och hållet.. Detta förutom den jul jag gjorde den stenhård då såklart... Men mjuk eller ej, gott är det!

Jag själv föredrar utan mandel, men för att variera lite gjorde jag några där jag strödde på mandeln efter att jag hällt upp knäcken vilket ni ser på bilden nedan, och mandeln den sket jag i att skolla, för det tycker jag mest är onödig tid till just detta! Ännu en gång handlar det om prioriteringar inför julen :)



Ett stort tips har jag i alla fall till er och det är att ta en mjölkkanna, såssnipa eller annat som tål värme och är till för att hällas ur. Denna häller ni varmt vatten i en stund innan knäcken är färdig så den är varm (knäcken håller sig varm bättre då) och sedan häller ni över knäcken i denna och portionerar ut i formarna. Helt klart mycket smidigare!

Dessa underbara små formar hittade jag på lagerhaus för 39:- tror jag det var!

Recept på knäck

Ingridienser:

3dl socker
3dl ljus sirap
3dl grädde
ev. ½dl hackad mandel

Beskrivning:
1. Blanda alla ingridienser i en kastrull.
2. Koka och rör nu och då för att slippa att det kokar över, klart är det när du får en fast kula när du gör kulprovet (droppa lite knäcksmet i ett glas med iskallt vatten)
3. Häll upp i formar.

Ha nu en härlig andra advent!
/Simone
Trackback

RSS 2.0