3 December: Choklad fudge + Recept

Publicerat: 2011-12-03 Kl: 11:09:00 | I kategori: Recept


Jag älskar allt möjligt julgodis, och älskar att ge bort härligt enkelt julgodis till nära och kära, det är dessutom mycket uppskattat hos de flesta!

Här har jag gjort en mycket enkel chokladfudge, som egentligen alla som kan koka knäck kan göra! (En termometer är dock bra att ha)



Tårtparadisets chokladfudge

Ingridienser:
2dl socker
2dl ljus sirap
2dl grädde
100g mörk choklad (jag använde 70%)

Beskrivning:
1. Blanda socker, ljus sirap och grädde i en kastrull.
2. Hacka chokladen.
3. Koka under uppsikt och rör om då och då tills den nått 120 grader.
4. Blanda ner chokladen och rör tills den smultit helt.
5. Häll på bakplåtspapper och låt stå kallt tills den stelnat.
6. Skär i lagom stora bitar (den är rätt mastig!)

Det braiga med denna är att den inte geggar ihop utan man kan lägga den i burkar utan att slå in den! Men håll den gömd, annars kanske det går som för mig! Pojken mumsade i sig sisådär 5 bitar när jag vände ryggen till på morgonen! (Inte alls vad en 1½åring behöver innan dagis!) Sambon älskar den med kan jag lova!

/Simone
Trackback

RSS 2.0