10 December: Daim

Publicerat: 2011-12-10 Kl: 14:19:12 | I kategori: Recept


Har sett en massa bloggar som gjort hemgjord daim, och självklart måste jag testa jag med! Enkla recept gillar jag så ännu en gång kunde jag använda mitt knäck recept! Här hemma äter vi i princip bara mörk choklad så det fick det bli!

Härligt hemmagjorda ser de ut med, i olika former och storlekar. För visst hade jag kunnat lägga massor med energi på att få dem jämna och fina men prioriteringar på jul har jag pratat om förut och detta var inte en av mina prioriteringar i alla fall! Sedan ska det ju se lite hemgjort ut på jul, eller hur?



Tårtparadisets daim

Ingridienser:
1½dl socker
1½dl grädde
1½dl ljus sirap
100g choklad (efter smak, jag använde mörk)

Beskrivning:
1. Blanda socker, sirap och grädde i en kastrull och koka detta tills det är ganska mörkt. (När du gör kulprovet ska det bli stenhårt så fort den kommer ner i det kalla vattnet)
2. Häll ut små ploppar på ett bakplåtspapper och låt stelna (tar bara någon minut)
3. Smält chokladen (temperera gärna men det orkade inte jag så mina måste stå i kyl) och bred på daimen.

Enkelt, eller hur!?

/Simone
Trackback

RSS 2.0